AMSTERDAM - "De samenleving is gefragmenteerd, wij zijn doelgroepen geworden. De kleur van onze schoenen verraadt ons marktsegment al; in een advertentie las ik zelfs 'Uw stropdas is een statement'." Prins Bernhard greep de uitreiking van de Zilveren Anjers, gisteren in Amsterdam, aan om de huidige benadering van de consument te signaleren.
Het uitreiken van de Zilveren Anjer aan de heer F. Antoin uit Bonaire ging prins Bernhard vanwege de dikte van de stof van Antoins jasje niet makkelijk af. Beiden konden daar hartelijk om lachen.
Vroeger was wat op de markt kwam voor iedereen, aldus prof. dr. R. de Leeuw van het Prins Bernhard Cultuurfonds, die de rede van de prins voor hem uitsprak. "Het aanbod van radio, televisie en tijdschriften richtte zich op het hele gezin. Bij bonte avonden zaten drie generaties luidop te zingen. Pa en moe gingen mee naar de speeltuin toe. Dat is veranderd. We moeten die fragmentatie aanvaarden zonder haar te overschatten. Zodra je een paar stappen terugdoet zie je niet meer de losse steentjes, maar het hele mozaïek. Op de vraag 'Wat is uw doelgroep' zouden allen die ooit de Zilveren Anjer hebben ontvangen, als antwoord geven: 'Iedereen'."
De Zilveren Anjer is voor mensen die zich op bijzondere wijze hebben ingezet voor natuur en cultuur. Dit jaar vielen in de prijzen F. Antoin uit Bonaire, S. Doorman uit Waarder, J. Stienstra uit Rosmalen en A. Stork uit Weesp. In de persoonlijke speech voor Doorman liet de prins nog weten: "Ontelbare mensen voelen zich prettig in hun eigen segmentje en kijken zelden over de schutting. Die fragmentatie leidt tot isolement. En zulke mensen doen zichzelf en de samenleving tekort."
De bijna 91-jarige prins genoot van de uitreiking, hoewel hij het te zwaar vindt zijn eigen met behulp van een ghostwriter geschreven speeches uit te spreken. Voor iedereen was er een persoonlijk woord, een grap en een stevige handdruk met beide handen.