De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 20 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Weltmeister stimuleert
wereldeconomie het meest

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Voor sommige Nederlanders zal het moeilijk te verteren zijn, maar Duitsland is de beste wereldkampioen om de economie te stimuleren. Dat blijkt uit een 'diepgaand' onderzoek van het economisch bureau van ABN Amro naar de acht kwartfinalisten van het WK in Japan en Zuid-Korea.

De voetbaleconomen hebben becijferd dat de wereldeconomie het meest profiteert van de titel voor 'die Mannschaft'. De Duitse economie blijft achter bij de rest van Europa waardoor er het meest te winnen valt.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x341, 33kb)
Met voldoende mazzel, zoals tegen Paraguay met de 1-0 in de 88e minuut, slepen de Duitsers de titel wel binnen. Dat geeft de grootste impuls voor de wereldeconomie, zegt ABN Amro.
De positieve effecten tikken daar het hardst aan: een impuls voor het vertrouwen van de Duitse consument en een stimulans voor de handel in Duitse producten. Door de enorme omvang van de Duitse markt, werkt een impuls in de vorm van de WK-titel ook het meest door in de mondiale economie.

De invloed van de Verenigde Staten op de wereldeconomie is weliswaar ook groot en een voetbaltitel zal zeker met enig gejuich worden ontvangen, maar de deskundigen van ABN Amro verwachten dat de gemiddelde Amerikaan niet zo warm en kooplustig wordt van de wereldcup als een Duitser. Honkbal, basketbal en ijshockey leven daar veel meer dan 'soccer'.

Engeland zal ook economisch profiteren van de titel, maar omdat het land niet tot de 'euro-zone' behoort zijn de wereldwijde effecten minder hevig, voorspelt de bank.

Bovendien, zo vrezen de analisten van ABN Amro, kan een titel de Engelsen weer zo'n superieur gevoel geven dat zij blijven weigeren het pond in te ruilen voor de euro. Liever geen goud voor aanvoerder David Beckham en de zijnen dus, meent de bank.

De overige vijf kwartfinalisten (Brazilië, Senegal, Zuid-Korea, Spanje en Turkije) zouden als wereldkampioen allemaal hun economie zien opbloeien, maar de gevolgen voor de wereldeconomie zouden niet of nauwelijks merkbaar zijn, aldus ABN Amro.

Wel zou de titel voor Senegal 'fantastisch zijn voor het Afrikaanse voetbal'. Mocht Zuid-Korea met de eer strijken dan is dat 'leuk voor de Nederlandse held/trainer Guus Hiddink'.

De voetbalkenners van de bank publiceren overigens geen voorspellingen van uitslagen. Die horen blijkbaar tot het bankgeheim.

Onderzoeksbureau Economist Intelligence Unit (EIU) concludeerde eerder dat ontwikkelde landen vooral economische vruchten plukken van goede resultaten op een WK, terwijl arme landen vooral politieke gevolgen voelen.

De president van Kameroen kon na de goede prestaties van het land op de WK in 1990 aan de macht blijven.

De Franse winkelomzetten stegen sterker na de wereldtitel in 1998.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 20 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.