AMSTERDAM - De mobiele telecombedrijven in ons land maken er volgens de Consumentenbond 'een onoverzichtelijk zooitje' van. Een goede keuze maken is voor de mobiele beller vrijwel onmogelijk. De tarieven van de vijf aanbieders zijn te ingewikkeld en onoverzichtelijk, stelt de bond: "zelfs de telefoonwinkels komen er niet uit."
De Consumentenbond verdenkt de vijf telecombedrijven (KPN Mobile, Libertel, Vodafone, O2 en Ben) ervan bewust de zaken zo ingewikkeld te houden, dat échte concurrentie op prijs en kwaliteit onmogelijk blijft.
"Het is en blijft nog steeds een ongezonde markt, waar de concurrentie niet werkt en de consument door de wirwar aan prijzen niet kan vergelijken", stelde Felix Cohen, directeur van de Consumentenbond, gisteren bij de presentatie van de resultaten van een onderzoek naar de mobiele telecommarkt in Nederland.
Bellen naar en vanuit het buitenland blijkt vreemde prijsverschillen op te leveren.
Een Duitser die vanuit zijn eigen land bijvoorbeeld een Nederlands nummer belt kan veel goedkoper uit zijn dan iemand die uit Nederland een Duits nummer belt. En dat terwijl hetzelfde internationale netwerk wordt gebruikt.