De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 20 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
BUITENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Schip vastgevroren in
ijsvlakten Zuidpool

Van onze correspondent

   
 

BUENOS AIRES - Het zal ten minste drie maanden vergen om het tussen de ijsschotsen van de Zuidelijke IJszee vastgeklemde Duitse, oceanografische onderzoeksschip Magdalena Oldendorff uit zijn benarde positie te bevrijden. Dat verklaarde een woordvoerder van de Argentijnse marine gisteren in Buenos Aires.

De marine van Argentinië is gisteren begonnen met het uitrusten en bunkeren van de ijsbreker Almirante Irízar, die later deze week de bijna zevenduizend kilometer lange reis zal beginnen naar het ijsveld waarin het Duitse schip verstrikt is geraakt. Wegens de beroerde financiële situatie in Argentinië is de Duitse reders gevraagd de expeditie van de ijsbreker te bekostigen: een bedrag van ruim veertigduizend euro per dag.

De Magdalena Oldendorff, een schip van 21.000 ton, zit al ongeveer een week muurvast in het drijfijs dat het vaartuig onverwachts insloot. Inmiddels is het ingeklemde Duitse schip al ruim honderd kilometer verwijderd van het dichtstbijzijnde open water. De Magdalena Oldendorff heeft 108 opvarenden aan boord, onder wie 79 Russische wetenschappers die op de terugweg waren van een werkverblijf op de Zuidpool. Het schip staat onder contract bij de Russische Zuidpooldienst voor het bevoorraden van de Novolazarevkaya basis.

Eerder deze week vertrok uit het Zuid-Afrikaanse Kaapstad het met een helikopter uitgeruste bevoorradingsschip Agulhas van het Internationale Centrum voor Zuidpool Logistiek naar de Zuidelijke IJszee. Hoewel de Agulhas alleen een versterkte scheepshuid heeft en zich geen weg kan banen door kruiend ijs, neemt het brandstof en levensmiddelen mee voor de gestrande zeelui en wetenschappers. Wanneer de thans barre weersomstandigheden het even toestaan, is het de bedoeling om de Russische Zuidpoolgangers per helikopter te evacueren.

Brandstof

Volgens de laatste berichten begint de toestand aan boord van het Duitse schip snel te verslechteren. De brandstof voor de verwarmingsinstallatie is bijna op en ook komt het einde van de voedselreserve in zicht. De satellietcommunicatieapparatuur van de Magdalena Oldendorff heeft het inmiddels begeven, waardoor contact met het schip alleen nog mogelijk is via een onzekere kortegolfverbinding en ouderwetse morsecodesignalen.

De twee reddingsoperaties die nu op gang komen, krijgen dadelijk te maken met woeste zeeën waarin talloze verraderlijke ijsbergen dobberen, haast constante stormen, bijna 24 uur lange nachten en temperaturen van tot aan vijftig graden beneden het vriespunt. Dit ruige weer verhindert waarschijnlijk het gebruik van de helikopters aan boord van beide reddingsschepen.

De Argentijnse ijsbreker neemt daarom een aantal kleine rupsvoertuigen en andere materialen mee voor het uitrusten van een expeditie die over het almaar groeiende ijsveld kan trekken om het ingesloten Duitse schip te kunnen bevoorraden met overlevingsbehoeften. Pas wanneer de veiligheid van de opvarenden is verzekerd, zal de Almirante Irízar beginnen met het breken van een vaargeul.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 20 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.