De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 12 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Bedrog met automatisch bellende software ontdekt

door Romke Speirdijk

   
 

door Romke Spierdijk AMSTERDAM - Duizenden consumenten zijn de dupe geworden van een omvangrijke oplichtingszaak op internet. Via stiekem geïnstalleerde software die met dure 0906-nummers belt, incasseerde een schimmige onderneming reeds honderdduizenden euro's van nietsvermoedende Nederlanders.

Bij KPN Telecom regende het de laatste anderhalve week dan ook klachten over deze truc en diverse gedupeerden meldden zich bij deze krant. De schade loopt per geval vaak in de honderden, of soms zelfs duizenden euro's.

Het programma Webdialer, dat onder verschillende namen door het bedrijf Bel-Call verspreid wordt, nestelt zich diep in de computer, meestal zonder dat de gebruiker daar erg in heeft. Vaak wordt wel gevraagd of de software geïnstalleerd moet worden, maar voor de gebruiker is het ronduit onduidelijk wát het programma nou precies doet.

Contact

Maar de ellende begint pas later. Zodra de software op de harde schijf staat, zal wanneer de computer aanstaat voortdurend en zonder dat om toestemming gevraagd wordt, met 0906-nummers contact gelegd worden. Kosten: €0,70 per minuut.

Een gedupeerde die zich bij deze krant meldde liet zijn computer aanstaan toen hij een weekendje wegging en werd bij thuiskomst geconfronteerd met de mededeling van KPN Telecom dat hij dat weekend bijna 23 uur in verbinding met het dure nummer was geweest en dat de rekening daarvoor €946 bedroeg.

Woordvoerder Ewald van Kouwen van de Consumentenbond reageert furieus als hij hoort van de grootschalige oplichting: "Wij vinden dat KPN dit soort oplichters af moet sluiten, zodra duidelijk is dat hun activiteiten niet in de haak zijn."

Exploitant van de omstreden nummers blijkt het bedrijf Bel-Call Worldwide Ltd te zijn, gevestigd op Gibraltar. Het telefoonnummer dat bij de registratie opgegeven werd, werkt niet. De Consumentenbond pleit ervoor dat dergelijke oplichting onmogelijk gemaakt wordt door strengere wetgeving.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 12 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.