De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 12 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Gouden effie voor reclame Rio-gangers

door Jelle Heitstra

   
 

door Jelle Heitstra AMSTERDAM - De gouden effie gaat dit jaar naar Centraal Beheer voor hun campagne 'Even Apeldoorn bellen'. De hoogste onderscheiding voor effectieve reclame werd gistermiddag in Amsterdam uitgereikt door Elsevier-topman Morris Tabaksblat. De tv-spot, met de twee vrienden die hun welverdiende vakantie naar Rio de Janeiro al om de hoek zien stranden in de etalage van een juwelier, werd vorig jaar ook al bekroond met de Gouden Loeki, de publieksprijs voor de beste tv-reclame.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x282, 22kb)
De winnaars Samson van reclamebureau Result DDB en directeur J. Hesp van opdrachtgever Centraal Beheer.
Reclamebureau Result DDB, dat de commercial voor de verzekeraar bedacht, prolongeerde met de overwinning haar titel. Vorig jaar legde het bureau ook beslag op de eerste plaats, toen met Boudewijn Büch in de wereld van de Lassie toverrijst. Dit jaar pakte het bureau zelfs 'de dubbel': hun reclamecampagne voor Friesche Vlag 'Zo lekker kan lekker zijn' was goed voor een zilveren effie. De tweede zilveren effie van 2002 ging naar de wanhopige autoverkopers van Citroën, die de accessoires van het Franse automerk te veel vinden om op te noemen. De overige acht genomineerden krijgen allen een bronzen effie.

De glorieuze overwinning van bureau Result DDB komt nauwelijks als een verrassing. In het negentienjarig bestaan van de effie-awards ging het bureau nog nooit zonder prijs naar huis. Het bedrijf is daarmee over de jaren heen met afstand koploper in de effie-race. Ook won het vele andere prijzen. Dit jaar werd het, evenals twee jaar geleden, door adverteerders uitgeroepen tot reclamebureau van het jaar. In ruim dertig jaar tijd is het bedrijf met 150 werknemers uitgegroeid tot het grootste reclamebureau van Nederland. Volgens directeur Paul Blok kan dat succes vooral worden toegeschreven aan de doelgerichtheid van de onderneming.

"We stoppen vooral veel tijd en energie in het meten van de effecten van een reclamecampagne. Je kunt wel een leuke commercial maken, maar als je niet weet wat die oplevert heb je niks. Weet je dat wel, dan heb je al snel een effie te pakken."

Een veel minder voorspelbare winnaar bij de Effie-awards is het kleine communicatie-adviesbureau XXS. Het bedrijfje, waar slechts tien mensen werken, won een bronzen effie voor de Easyjetcampagne waarin twee zwanen ronddobberend op een KLM-blauwe zee nerveus op zoek zijn naar bodemprijzen. Met deze brutale aanval op het betrouwbare maar dure imago van marktleider KLM zocht het bureautje, dat pas twee jaar bestaat, welbewust de wettelijke grenzen van de vergelijkende reclame op. En met succes. De Reclame Code Commissie verklaarde de klacht van de KLM tegen de Easyjetcampagne ongegrond.

Volgens de commissie verschillen de zwanen van Easyjet dusdanig van die van KLM dat er in de commercial slechts sprake is van verwijzing naar en niet van vergelijking met de concurrent.

Door deze uitspraak kon de zwanendans van de prijsvechter uitgroeien tot een veel geprezen radio-, tv-, en krantencampagne.

"De kunst met deze campagne is om te kijken hoe ver je kunt gaan, want je wilt niet de sympathie van de consument verliezen door de nationale trots te beledigen", zegt Piet Hein Smit, een van de oprichters van XXS in reactie op het winnen van de bronzen effie. "Maar", voegt hij er lachend aan toe "het blijkt dat de loyaliteit zo ver reikt als de portemonnee."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 12 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.