De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 10 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Professioneler' ING-merk
sterkt zelfbeeld Postbank

   
 

AMSTERDAM - Bij de Postbank hebben ze het onderzocht: de hedendaagse belegger kiest in het huidige onzekere beursklimaat vooral voor professionaliteit. De Postbank straalt die eigenschap zelf te weinig uit en daarom is er voor het eerst een ING-fonds in het giroblauwe assortiment opgenomen. En mogelijk worden in de toekomst ook andere namen via het Postbank-netwerk aangeboden. "Uit onze onderzoeken naar klanttevredenheid blijkt de kwaliteit van onze distributiekracht", adverteert Postbank-directievoorzitter Ludo Wijngaarden.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 16kb)
Ludo Wijngaarden ...belegger zoekt professionaliteit ...
De Postbank-topman benadrukt dat het de eerste keer is dat de Postbank een fonds onder vreemde vlag gaat verkopen. Alhoewel, heel vreemd is die vlag ook weer niet, geeft Wijngaarden toe. Als moederconcern van Postbank doet ING tegenwoordig immers al het fondsmanagement van de bestaande Postbank-fondsen. "Onze Postbank-fondsen komen uit dezelfde fabriek als het nieuwe ING-fonds; uit ING Asset Management", beaamt Wijngaarden. "Het ING-fonds is een marketingstap."

De nieuwkomer heet ING Global Topselect Funds. Het fonds belegt in andere veelal buitenlandse beleggingsfondsen. Uit een groot aantal van deze fondsen kiest de fondsmanager periodiek de beste twintig . "Elke maand wordt gekeken of de fondsen nog tot de beste 20 behoren, anders worden ze vervangen", aldus Wijngaarden. Beleggers hebben met het fonds de mogelijkheid om te profiteren van de waardeontwikkeling van buitenlandse beleggingsfondsen die normaliter veelal moeilijk of tegen hoge instapkosten te verkrijgen zijn.

Maar waarom geen Postbank Global Topselect? De reden daarvoor is een Postbank-onderzoek dat de directie tot de overtuiging bracht dat beleggers in deze onzekere beurstijden voor professionaliteit gaan. Wijngaarden: "Vroeger hoefde je niet veel te kunnen om 10 tot 12% rendement te halen. Professionaliteit was minder belangrijk. Maar nu ziet men dat de beurs ook omlaag kan."

Ergo, een professioneel imago verkoopt fondsen. Uit het onderzoek bleek helaas verder dat de Postbank dat imago niet had. Moederconcern ING roept dat beeld bij beleggers echter wel op.

Klanten vereenzelvigden de Postbank toch meer met degelijkheid en betrouwbaarheid, vertelt Wijngaarden. "En degelijkheid staat misschien ook wel een beetje voor saai." De Postbank-topman is hierover niet rouwig: het huidige beursklimaat trekt veel spaarders aan en "die letten juist wel op zaken als degelijkheid. We zijn van huis uit een spaar- en betaalorganisatie."

De laatste uitspraak verklaart waarom de Postbank nooit voor eigen fondsbeheer heeft gekozen, maar dit heeft overgelaten aan ING. Het zijn spaarders bij de Postbank, geen beleggers. Hoewel de opname van een ING-fonds volgens Wijngaarden weinig te maken heeft met de trend dat banken ook fondsen van derden gaan aanbieden, maakt die opstelling de Postbank wel uitermate geschikt voor fondsdistributie voor derden. Andere banken zijn daarin veel voorzichtiger omdat ze bang zijn dat het ten koste gaat van de beheerkosten die de eigen huisfondsen verdienen.

Desgevraagd laat Wijngaarden weten dat de Postbank zo'n open architecture wel degelijk overweegt. "We zijn zeer nadrukkelijk aan het kijken of we andere fondsen gaan verkopen. Daarbij hangt onze beslissing er niet van af of we er geld mee verdienen, maar of onze klanten behoefte aan meer keuze hebben."

Het nieuwe ING-fonds is daarbij een testcase. "Als het zo is dat het ING Global Fund een succes is, dan blijkt er een behoefte te zijn aan meer keuze." Voor Wijngaarden een argument het assortiment ook buiten ING uit te breiden. "Er zijn daarvoor zeker geïnteresseerde partijen. Fondsbeheerders weten dat we een interessante distributiepartner zijn. Als er iets is wat we goed kunnen dan is het distributie. We hebben de laatste jaren veel nieuwe producten op de mark gebracht. Wij zijn in staat tot massadistributie."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 10 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.