MONTREAL - Dat geld de wortel van alle kwaad is, zul je Paul Stoddart niet hardop horen zeggen. Tenslotte is het deze Australische zakenman met zijn luchtvaartmaatschappij European Aviation zodanig voor de wind gegaan, dat hij multimiljonair werd, hetgeen hem de luxe verschafte in zijn geliefde autosport te gaan sponsoren. Zijn passie voor met name Formule 1 nam zelfs zulke expansieve vormen aan, dat hij begin vorig jaar de armlastige Italiaanse renstal Minardi voor de ondergang behoedde. Sindsdien is Stoddart teamprincipal, maar je kunt niet bepaald zeggen dat hij momenteel de meest stralende teambaas is die er in de paddocks rondloopt. Nee, sterker. Hij bekende aan de vooravond van de Grand Prix van Canada zelfs verbitterd te zijn.
|
Een verbitterde Paul Stoddart is op jacht naar de goudpot van 12.5 miljoen euro.
|
Dat de mondiale economische recessie ook het exclusieve circus van Formule 1-baas Bernie Ecclestone heeft beroerd, wordt nog verhuld door de grandeur op de circuits en de belangstelling daarvoor. Het circuit Gilles Villeneuve is dit weekeinde bijvoorbeeld volledig uitverkocht. De schittering is echter uiterlijk vertoon, al bevestigt de uitzondering zoals altijd de regel. Waar de oeverloos gevulde McLaren-baas Ron Dennis nog vol trots kan melden dat zijn gigantisch Formule 1-budget voor 2003 al voor 90 procent is gedekt, blijft de toestand voor de minder succesvolle teams zo zorgelijk dat de crisis al tot inkrimping van personeel heeft geleid. Het team van Stoddart behoort intussen ook tot het grauw, waar de gemiddeld 350 miljoen tv-kijkers geen weet van hebben als zij morgen alleen maar de topteams Ferrari, Williams en McLaren in beeld krijgen.
In Montreal bekende Stoddart te moeten roeien met de riemen die hij heeft. Doch eerst wilde hij van het verspreide gerucht af dat Minardi er nog voor het einde van dit seizoen mee zal kappen. Financieel zou het team aan het einde van zijn Latijn zijn.
"Onzin. We gaan dit seizoen gewoon door en ook het volgend jaar. Tenzij ik de sport en de politieke spelletjes zo spuugzat word. Dan stop ik ermee."
Zijn onbehagen heeft te maken met tv-gelden die onder de teams worden verdeeld en waarop hij op rechtmatige gronden aanspraak denkt te maken. Voorlopig vangt hij bot. Dat het naar verluidt om 12,5 miljoen euro gaat, zou voor het minvermogende Minardi een kapitaalsinjectie betekenen die het team weer kan animeren. Er is echter nog een kaper op de kust voor die tv-gelden in de gladde maar geniepige persoon van Tom Walkinshaw. De Arrows-teambaas is namelijk zijdelings betrokken bij het pardoes opgerichte Phoenix-team van zijn bevriende zakenrelatie Charles Nickerson, die de inboedel van het begin dit jaar failliet verklaarde Prost-team opkocht.
Dat moest de opmaat worden om aan de Formule 1 (inclusief de tv-inkomsten) deel te nemen, maar Phoenix is door de Internationale Automobiel Federatie in de wachtkamer gezet. Omdat de teambazen unaniem moeten instemmen met de verdeling van die tv-inkomsten, maakte de altijd spraakzame Stoddart er geen geheim van dat er "één persoon in het bijzonder dwars ligt". Walkinshaw dus, waarmee Jos Verstappen en zijn manager Huub Rothengatter al enige tijd een even innige als grimmige relatie via beider advocaten onderhouden.
Donderdag komen de teambazen in Londen bijeen en dan hoopt Stoddart allen er van te overtuigen dat alleen hij recht heeft op dat geld. "Ik vraag niet uit liefdadigheid, want het is geld dat ons toekomt. Ik heb er recht op. Er is mij een Australische topjurist te hulp geschoten. Hij is zo gepassioneerd geraakt door de zaak, dat hij ons zonder enige kosten wil bijstaan.
In die bijeenkomst in Londen zal ik dan ook maar één vraag stellen: waarom zal ik naar de International Chamber of Commerce in Lausanne gaan als de kwestie zo duidelijk ligt? Dat zou alleen maar de Formule 1 schade berokkenen en ook mij en de sponsors. Nu praat iedereen over deze 'shit' en dat doet pijn. Ik begrijp niet waarom ons nu dit onrecht wordt aangedaan en dat maakt me verbitterd."