De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 8 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  ALLE HENS AAN DEK
VOOR ASSA ABLOY

Van onze medewerker

   
 

GOTENBURG - "We kunnen alles winnen en hebben niets te verliezen." Neil McDonald, de Engelse schipper van het onder Zweedse vlag zeilende jacht Assa Abloy, gaat nog steeds voor de eindoverwinning in de Volvo Oceanrace rond de wereld. Vandaag start de laatste etappe, een soort eindsprint, vanuit het Zweedse Gotenburg naar het Duitse Kiel. Het Duitse jacht Illbruck, dat al vanaf de eerste etappe aan de leiding van het klassement gaat, is echter veruit favoriet voor de eindzege.

Terwijl in Gotenburg iedereen nog rekening houdt met een mogelijke stunt van de Assa Abloy, wordt in Kiel alles al in gereedheid gebracht om een waarschijnlijke overwinning van de Illbruck morgen groots te vieren. Het Nederlandse bemanningslid Dirk de Ridder, zeiltrimmer in het internationale Illbruck-team onder leiding van de Amerikaanse schipper John Kostecki, wil nog niet te vroeg juichen. "Het zou natuurlijk een enorme domper zijn als het nu nog fout gaat, maar het is en blijft zeilsport en er kan dus nog van alles gebeuren."

Alleen als de Assa Abloy de laatste etappe wint, maakt het nog een reële kans op de overallzege. De Illbruck mag dan niet lager eindigen als zesde. Dat het Zweedse jacht in staat geacht wordt de laatste etappe te winnen, daarover is vriend en vijand het eens. Tijdens de gezamenlijke 'skippersmeeting' bleek de Assa Abloy bij de schippers onderling veruit favoriet. McDonald weet wel waarom. "We hebben min of meer de snelste boot en ons team is in de 'winning mood'. Bovendien wordt er weinig wind verwacht. Daar zijn we heel blij mee, want de Illbruck is minder snel gebleken met licht weer. Verder hebben we hen in de korte etappes tot nu toe altijd weten te verslaan. Als we nu een kans krijgen, dan pakken we die!"

De Ridder: "Tot nu toe hebben we nog nooit een slechter resultaat behaald dan een vierde positie, dus ik blijf er alle vertrouwen in houden." Was de Illbruck vanaf de start van de race rond de wereld veruit favoriet, de Assa Abloy begon de Volvo Oceanrace heel slecht. Na een teleurstellende openingsetappe met een vijfde plaats werd zelfs de Nederlandse schipper Roy Heiner ontslagen. Tijdens de etappe erna kwam het Zweedse jacht zelfs niet verder dan een zesde plaats, maar vervolgens kwam het herstel. Er werden verbeteringen aan de zeilen en aan de boot aangebracht en ook het team zelf groeide in de race. Het leverde tot nu toe drie etappeoverwinningen op, tegenover vier van Illbruck, een ware inhaalrace dus.

Omdat er tijdens de laatste etappe weinig wind verwacht wordt, wordt het nog extra spannend. Onder invloed van land en de vele eilanden voor de kust van Denemarken, worden veel winddraaiingen verwacht en is de kans op lokale windluwtes levensgroot aanwezig. Het aantal punten dat voor deze laatste korte etappe behaald kan worden, is net zoveel als bij de andere trajecten, zoals bijvoorbeeld een wekenlange etappe in de zuidelijke oceaan met keiharde wind en huizenhoge golven. De Ridder: "Het was de bedoeling van de organisatie dat het tot het laatste moment spannend zou blijven en dat is het nu dus ook geworden. Het wordt voor ons de laatste 24 uur keihard werken met alle hens aan dek en heel, heel weinig slaap."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 8 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.