AMSTERDAM - Het geklepper van de brievenbus en de groet van de postbode vormt voor velen een vertrouwd punt in de dag. Door het schrappen van 5000 banen door TPG en de komst van internet dreigt de postbode uit het straatbeeld te verdwijnen. De vakbonden zien echter een nieuwe sociale functie weggelegd voor de bezorger.
|
De postbode gaat sinds de jaren '80 een stuk moderner gekleed, maar bepaalt nog steeds het Nederlandse straatbeeld.
|
Voor Rien Pol, onderhandelaar bij de zelfstandige vakbond van TPG (voorheen PTT Post) is de postbode niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Als het aan hem lag krijgt de bezorger weer een regionale functie met status, zoals vroeger. "Tegenwoordig verdwijnen steeds meer banken en postkantoren. Toch zie je de behoefte om die zaken in de buurt te houden weer toenemen. De postbode kan dat gat opvullen door bijvoorbeeld bibliotheekboeken op bestelling af te leveren of geld van de bank te brengen. Je gaat dan terug naar veertig jaar geleden, maar met een nieuw jasje." Concrete initiatieven hiervoor heeft de vakbond nog niet ondernomen.
De belangrijkste reden voor TPG om op termijn 5000 banen te laten verdwijnen, is het afnemen van het aantal poststukken. Het bedrijf gaat ervan uit dat door de komst van internet en e-mail binnen vijf jaar het postvolume met twintig procent daalt. Bovendien nemen sorteermachines het handmatig sorteren door de bezorger over. Door het wegvallen van deze werkuren, wordt postbode voornamelijk een deeltijdbaan.
Pol vreest dat de bezorgkwaliteit hierdoor zal afnemen. "De postbodes van nu -en zeker de wat oudere- hebben een bepaalde beroepstrots. Aan de brieven ze je alles wat er in je wijk gebeurt. Vroeger, toen de bezorgers nog echte uniformen hadden en tot de ambtenaren hoorden, had het beroep veel aanzien."
"Bovendien is de binding met het bedrijf erg sterk," vervolgt hij. "Dat zie je bijvoorbeeld door hele gezinnen die bijspringen met de kerstdrukte.
Door die betrokkenheid en de herkenbaarheid, is de kwaliteit van bezorging hoog. Bij deeltijdwerkers zal dat misschien minder zijn." Ook Charley Ramdas, onderhandelaar voor de vakbond Abvakabo denkt dat het ambt van postbode te lichtzinnig wordt opgevat. "Het houdt meer in dan zomaar een brief in een bus stoppen. Je moet looproutes uitstippelen en een strakke tijdsplanning hebben. Dat kan niet iedereen."
Peter Nientker, lid van de raad van bestuur van uitgeverij Wegener heeft deelt deze visie niet. Wegener concurreert sinds vijf weken met TPG door hun postbedrijf Interlanden. Deze dochteronderneming draait voor bezorging volledig op parttimers, voornamelijk jongeren. "Het loopt goed. Het aantal klanten neemt nog iedere week toe." Interlanden richt zich uitsluitend op zakelijk post van bedrijven als Peter Langhout Reizen.
Toch zal postbezorging altijd nodig blijven. Daar heeft Ramdas 'alle vertrouwen' in. "Mensen blijven het fijn vinden om post te ontvangen." Het blijft volgens hem wel vraag in hoeverre de zakelijke post in de toekomst per e-mail gaat. Persoonlijke post vormt immers slechts een paar procent van de totale bezorging.