De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 7 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  'Internet plat door
faillissement'

   
 

door Romke Spierdijk en Bernard Vogelsang AMSTERDAM - Het faillissement van KPNQwest vertraagt het internetverkeer en kan er op korte termijn voor zorgen dat grote delen van Europa via de elektronische snelweg volledig onbereikbaar worden. Volgens telecomspecialisten dreigt binnen enkele dagen tot weken het internet in Europa als een kaartenhuis ineen storten. "Als er niks gebeurt is het een kwestie van tijd totdat het mis gaat", aldus een van hen.

Kabelexploitant Chello waarschuwde haar klanten al voor vertragingen in het internetverkeer. Het bedrijf moest hals-over-kop overschakelen op andere leveranciers van netwerkcapaciteit.

Hoewel de curator van de failliete telecomgigant gisteren een tijdelijk reddingsplan presenteerde - zodat er meer tijd is een koper te vinden - zorgt het faillissement ook nu al voor problemen, bij zowel zakenleven als consument.

KPNQwest bleek vorige week met een schuld van ruim €2 miljard niet meer te redden.

Het bedrijf is eigenaar van tienduizenden kilometers glasvezelkabel in Europa en een groot aantal transatlantische verbindingen. Bedrijven en internetaanbieders huren capaciteit op deze lijnen bij KPNQwest. In totaal heeft het bedrijf 100.000 klanten, waaronder multinationals als KLM en Dell.

"Totdat er een koper voor de boedel is gevonden, mag er nauwelijks onderhoud worden gepleegd", zo vertelt een ingewijde. Hierdoor kan KPNQwest de goede werking van het netwerk dus niet meer garanderen. "Het omleiden van verkeer is slechts een tijdelijk oplossing, want de concurrentie kan maar een deel opvangen." KPNQwest had een martktaandeel van 40%.

"De glasvezelnetwerken van het telecombedrijf zijn onderweg voorzien van vele versterkers en andere apparatuur die kapot kan gaan. Als er geen reparaties of vervangingen meer plaats mogen vinden, kan het verkeer via een andere route slechts tijdelijk de eindbestemming bereiken. Gaat er nog meer kapot, dan wordt dat deel van het netwerk waardeloos. Bovendien worden de belangrijke transatlantische verbindingen met bijvoorbeeld de Verenigde Staten regelmatig door schepen kapotgetrokken."

Afluisteren

Het bedrijf onderhoudt ook het DTS-netwerk waarmee de Amerikaanse ambassades beveiligd met de Amerikaanse overheid kunnen communiceren.

Ook een deel van het wereldwijde afluisternetwerk Echelon wordt door KPNQwest onderhouden.

Grootaandeelhouder KPN heeft er de afgelopen dagen voor gezorgd dat het pan-Europese netwerk van het failliete KPNQwest in de lucht is gebleven. Op deze manier probeert het voormalige staatsbedrijf zijn klanten veilig te kunnen overzetten van het netwerk van KPNQwest op dat van andere bedrijven. Het draaiend houden van het glasvezelnet kost KPN circa €500.000 per dag.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 7 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.