AMSTERDAM - Heineken en de Duitse Schörghuber-Gruppe hebben gezamenlijk een belang van 45% genomen in de bier- en groothandeldivisie van het Duitse Karlsberg. Dat hebben de bedrijven gisteren bekendgemaakt. Karlsberg geeft daartoe nieuwe aandelen uit. Hoeveel geld is gemoeid met de overname is onbekend.
|
Heineken wilde al een tijd uitbreiden in Duitsland. (Foto: DZT)
|
Met de transactie troeft Heineken concurrenten af. Het was bekend dat de Nederlandse brouwer net als enkele andere grote bierproducenten al langer in gesprek was met Karlsberg. Karlsberg, niet te verwarren met de veel grotere Deense brouwer Carlsberg, produceert bier, mixdranken, mineraalwater en andere dranken. Het bedrijf bezit twee brouwerijen, in Homburg en Koblenz, en heeft 2350 werknemers. Het bedrijf verkoopt 3,9 miljoen hectoliter bier en 0,4 miljoen hectoliter andere dranken. Karlsberg is naar eigen zeggen de leidende brouwer in Saarland en Rijnland-Palts. Het voert Karlsberg Urpils als hoofdmerk. De Franse activiteiten van de Karlsberg Gruppe (bier, vruchtensappen en dienstverlening) vallen niet onder het contract.
Heineken en Schörghuber werken sinds vorig jaar samen in de Beierse Brau Holding. Die heeft belangen in de brouwerijen Paulaner (50%) en Kulmbacher (62%).
De aankondiging van de samenwerkingsovereenkomst was in 2001 vooral in Zuid-Duitsland het gesprek van de dag.
Tot dan was de Duitse biermarkt nog geheel in handen van Duitse brouwers. De totale Duitse bierconsumptie bedraagt 105 miljoen hectoliter per jaar. De markt is echter sterk versnipperd met meer dan 1270 brouwerijen.
Schörghuber houdt zich naast bier bezig met diverse andere activiteiten. Het bedrijf heeft hotels, is actief in de bouw en heeft zelfs leasing van vliegtuigen in portefeuille.
Voor Heineken is de samenwerking van groot belang om in Duitsland, Europa's grootste biermarkt, verder te kunnen uitbreiden. Heineken heeft er nooit een geheim van gemaakt daar te willen expanderen.
Analisten zijn verdeeld over de overname. Zo geeft een analist van effectenbank Stroeve aan "dat dit niet de overname is waarop iedereen zit te wachten.
Concurrenten hebben flink aan de weg getimmerd. Je moet je afvragen of je je portfolio moet uitbreiden op verzadigde markten." Hij is wel te spreken over het distributiekanaal dat Heineken met de overname heeft aangeboord.
Een analiste van Rabo-securities vindt dat ook positief: "Op die manier breidt Heineken zijn distributienetwerk uit." Ze vindt de stap van Heineken "heel aardig. Het is inderdaad niet de grote stap waarop iedereen zou zitten te wachten. Ik vraag me af of je die grote stap wel moet maken. Ik denk dat je niet moet kijken naar volume, maar juist naar de toegevoegde waarde." Die toegevoegde waarde zit 'm dan in het enorm vertakte distributiekanaal. "Op die manier kan je goed aan je naamsbekendheid werken." Ze schat dat de koop Heineken rond de €100 miljoen heeft gekost.