De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 1 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Van 'gummishirt' tot 'tatoeage-mouwtjes'
   
 

AMSTERDAM - Op het WK voetbal in Japan en Zuid-Korea staat niet alleen de sport centraal. Voor sportartikelenfabrikanten staan de wereldkampioenschappen gelijk aan het tonen van hun nieuwe collectie 'ready to wear'. Adidas, Puma, Kappa en Nike presenteren de komende weken de nieuwste snufjes op het gebied van sokken, broeken en shirts.

De tijd van het katoenen voetbalhemd ligt al tijden achter ons. Begin jaren '70 groeide het besef dat vedetten als Cruijff, Beckenbauer en Rivelino meer comfort geboden moest worden. Het betekende de opmars van kunststoffen in de voetbalkleding en het einde van een loodzwaar shirt na een regenbui. De nylonshirts zoals die na het WK '74 in zwang raakten, waren een stuk lichter. Maar dragers klaagden ook over het hogere jeuk- en kriebelgehalte van de kleding. Het natuurlijke katoen zat wat dat betreft lekkerder.

In de daaropvolgende WK's maakten de shirts en shorts een gestage ontwikkeling door. Niet alleen het comfort werd steeds verder vergroot, de uitdossing werd ook steeds bonter. Voor menig voetballiefhebber was wat dat betreft het Europees Kampioenschap in 1988 een dieptepunt. De eindoverwinning van Nederlands Elftal liet onverlet dat de op het Oranjeshirt geprinte wybertjes en zwaluwstaartjes pijn aan de ogen deden.

Euro 2000 bracht de laatste grote vernieuwing op kledinggebied. Kappa hulde het Italiaanse elftal in een nog nooit eerder vertoonde oufit. De shirts van de Azurri sloten zo nauw om het lichaam, dat kijkers voor een kort moment dachten dat de Italianen een soort badpak hadden aangetrokken. Kappa heeft de kleding de afgelopen vier jaar verder verfijnd. De elasticiteit van de shirts, officieel Kombat 2002 genaamd, is zo groot dat Vieri en Del Piero gewoon op het doel kunnen afstevenen, ook al hangt de halve Duitse Mannschaft eraan. Het tenue, het zogenoemde 'gummishirt', weegt verder een luttele 140 gram, 100 gram minder dan twee jaar geleden.

Centraal in de specifieke kwaliteiten van de shirts staan de luchtcirculatie en de vochtdoorlatendheid, dit alles om oververhitting van de spelerslichamen te voorkomen. Geen overbodige luxe bij de hoge temperaturen en de extreem hoge luchtvochtigheid (80-90 procent) die de komende weken normaal zijn.

Het FIFA-dwangbuis bracht Puma op een list. Het mouwloze shirt van de Ontembare Leeuwen is verlengd met korte mouwtjes in huidskleur en daarop het logo. Zo lijkt het beeldmerk van het WK voetbal op de bovenarm van de Kameroenese spelers getatoeëerd. Doet het altijd goed bij de jeugd, moeten ze op het Duitse hoofdkantoor gedacht hebben.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 1 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.