De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 1 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Van den Goorbergh grijpt in bij GP van Italië
   
 

AMSTERDAM - Tijdens de eerste trainingsdag voor de Grand Prix van Italië ging bij wegracer Jurgen van den Goorbergh de knop radicaal om. Na een belabberde ochtendtraining, waarin hij niet verder kwam dan de voorlaatste trainingstijd, was de maat voor Nederlands enige MotoGP-coureur vol. Na ruggespraak met zijn broer en vertrouwensman Patrick van den Goorbergh, meldde de coureur uit het Honda-fabrieksteam van Erv Kanemoto zijn teambaas dat het roer volledig om moest. "Het was 'my way or the highway', ik had het echt helemaal gehad", aldus Van den Goorbergh.

Hij overtuigde zijn teambaas ervan dat ze met de ontwikkeling van de tweetaktmotor helemaal op het verkeerde spoor terecht waren gekomen en dat hij het graag eens op zijn eigen manier wilde proberen. "Dat betekende wel dat de motor zo ongeveer helemaal ondersteboven ging", aldus Van den Goorbergh, die van zijn monteurs het schier onmogelijke eiste. "In minder dan een uur tijd werd zo ongeveer alles veranderd: vering, rijhoogte, noem het maar op." In de middagsessie reed de Nederlander naar een keurige elfde tijd. "Beter hebben we het dit seizoen op de eerste trainingsdag nog niet gedaan", stelde hij na afloop tevreden vast.

"Eigenlijk heeft het team tot nu toe steeds de lijn van Honda gevolgd en de gegevens van de overige Honda-coureurs overgenomen", licht Van den Goorbergh zijn beslissing toe. "Maar al die andere Honda-coureurs hebben Michelin-banden, terwijl wij op Bridgestones rijden. Dat is een wereld van verschil, hetgeen ook wel bleek uit onze prestaties tot nu toe. Ik hoop dat ik het team ervan kan overtuigen dat we vanaf nu echt onze eigen koers moeten varen, dan heb ik er alle vertrouwen in dat we de komende weken flink wat vooruitgang kunnen boeken."

Op de eerste trainingsdag van de Italiaanse GP bewezen de Yamaha-coureurs Max Biaggi en Carlos Cheac dat hun prima optreden tijdens de GP van Frankrijk, twee weken geleden op het circuit van Le Mans, geen toevalstreffer is geweest. Zij staan na de eerste dag broederlijk bovenaan de tijdenlijst, nog voor Honda-topper en regerend wereldkampioen Valentino Rossi.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 1 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.