AMSTERDAM - Een kwart van het personeel van ABN Amro is 'negatief' over de bank 'in haar algemeen'. Het afgelopen jaar nam de ontevredenheid over het werk, de 'leidinggevende' en de eigen toekomst binnen de bank met procentpunten toe, zo blijkt uit onderzoek onder ruim 30.000 medewerkers in Nederland. De uitkomsten van de studie vallen directievoorzitter Floris Deckers van ABN Amro Nederland 'niet tegen'. "Uit het onderzoek blijkt ook dat medewerkers over een aantal zaken wél tevreden zijn."
ABN Amro peilt jaarlijks de tevredenheid van het eigen personeel, middels een 'medewerkertevredenheidsonderzoek'. Normaliter houdt de bank dat onderzoek in het najaar, maar omdat eind 2001 een ingrijpende reorganisatie van het Nederlandse kantorennet in volle gang was, werd de studie over vorig jaar uitgesteld. Ondanks het uitstel nam de tevredenheid van het ABN Amro-personeel ten opzichte van 2000 over een breed front af.
Dat de tevredenheid over de hele linie 'minder positief' is, komt volgens de bank vooral door de onduidelijkheid rond de reorganisatie. Het duurde vrij lang voordat werknemers wisten of er voor hen nog een toekomst was binnen de bank.
"Hier en daar" is de waardering van de medewerkers ook toegenomen, merkt ABN Amro op. Het gaat dan bijvoorbeeld om de tevredenheid over de werkplek, de werktijden, het optreden (op onderdelen) van leidinggevenden (want in het algemeen is men over de directe baas juist minder tevreden) en, niet onbelangrijk, het salaris.
"In vergelijking met medewerkers met een soortgelijke functie bij andere bedrijven" is dat salaris kennelijk aan de hoge kant. Was in 2000 nog 53,5% van het personeel tevreden over het inkomen, begin dit jaar was dat maar liefst 69,5%. Het rondkijken naar alternatieve functies bij concurrenten lijkt de medewerkers wat dat betreft de ogen geopend te hebben.
'Verbeterpunten' zijn er ook. Op de vraag: kunt u in uw eigen woorden aangeven wat (...) als eerste zou moeten verbeteren om uw tevredenheid en motivatie te verhogen, antwoordden de meeste personeelsleden dat ze serieus genomen zouden moeten worden en meer gerespecteerd.
Naast het jaarlijkse medewerkertevredenheidsonderzoek houdt ABN Amro ook maandelijks steekproeven. Zo wil de bank peilen of "de ontwikkelingen de goede kant op gaan" en dat is het geval.
In de regio's waar bestaande vestigingen zijn omgebouwd tot bankshops en advieskantoren zou de tevredenheid onder het personeel weer zijn toegenomen.