De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 30 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  O2 claimt derde plek op
belmarkt na klantenactie

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Een klantenactie waarbij aan rekeninghouders van de Postbank 475.000 mobiele telefoons zijn verstrekt, heeft O2 - het voormalige Telfort - bepaald geen windeieren gelegd. Het abonneebestand van het mobiele telecombedrijf is de afgelopen twaalf maanden voornamelijk door deze actie met 58% toegenomen tot 1,255 miljoen. Daarmee claimt O2 de concurrenten Ben en Dutchtone te hebben ingehaald, en in omvang de derde mobiele telecomaanbieder van ons land te zijn geworden.

Volgens financieel directeur Robert van Maasakker lukt het O2 goed om de Postbankklanten, die met hun mobieltje onder andere hun saldo kunnen opvragen, als abonnee te behouden. Dat het belbedrijf in het laatste kwartaal van het gebroken boekjaar (dat eindigt op 31 maart) 46.000 abonnees is kwijtgeraakt, komt volgens hem door de hevige concurrentie en doordat mensen met een belkaart hun saldo niet tijdig hebben opgewaardeerd. "Ook hebben we in de maanden vóór de naamswijziging van Telfort in O2 minder consumentenacties gehouden."

Begin deze maand is de naam Telfort veranderd in O2 (het symbool van water; volgens het belbedrijf net zo onmisbaar als mobiele telefonie). Van Maasakker is goed te spreken over de ombouwoperatie. "Binnen twee weken herkende al een kwart van de Nederlanders onze nieuwe naam O2. Dat is bemoedigend."

Door de moordende concurrentie op de mobiele telecommarkt in ons land lijdt O2 nog steeds verlies. In het boekjaar 2001/2002 kwam het operationele verlies vóór goodwill en buitengewone posten uit op £119 miljoen (€187,5 miljoen). In de laatste zes maanden van dat boekjaar werd echter voor het eerst een positief resultaat vóór rente, belastingen en afschrijvingen (ebitda) behaald van £3 miljoen (€4,7 miljoen).

Van Maasakker, die eerder financieel directeur was van Libertel en Versatel-dochter Versapoint, erkent dat de mobiele telecommarkt in ons land eigenlijk te klein is voor vijf spelers. Hij denkt echter dat er eerst iets in Duitsland moet gebeuren voordat er veranderingen op de Nederlandse markt zullen optreden. "Het wachten is op de consolidatieslag in Duitsland. Alle partijen die daar actief zijn, vind je namelijk ook in Nederland."

De omzet van O2 klom het afgelopen boekjaar met 75% tot £200 miljoen (€315 miljoen). Ondanks de huidige markt die verzadigd lijkt nu 80% van de Nederlanders een mobieltje heeft, probeert het belbedrijf extra inkomsten aan te boren door het aanbieden van een reeks datadiensten. Een voorbeeld daarvan is het zogenoemde xda-toestel voor mobiel internet dat O2 eerder deze week heeft gepresenteerd. Met dit apparaat kan de abonnee zowel bellen, e-mailen, internetten als chatten. Dit paradepaardje van O2 moet de concurrentie aangaan met i-mode van KPN.

Het moederconcern van O2, MMO2, heeft gisteren bekendgemaakt in het boekjaar 2001/2002 een verlies van £850 miljoen (€1,3 miljard) te hebben geleden. De omzet nam toe met 11,5% tot £4,3 miljard. Financieel analisten reageerden teleurgesteld dat het mobiele telecombedrijf, dat eind vorig jaar werd afgesplitst van British Telecom, het afgelopen kwartaal slechts 9000 nieuwe abonnees wist te werven in Groot-Brittannië.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 30 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.