De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 30 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Deltaplan
snelwegen
in de maak

Van onze parlementaire redactie

   
 

DEN HAAG - CDA, LPF en VVD staan op het punt een 'asfalt-akkoord' te sluiten om de ellenlange files te bestrijden. Langs alle drukke snelwegen in de Randstad, maar ook daar buiten, moet een extra rijbaan worden aangelegd. Dit betekent dat er in de meeste gevallen een derde rijbaan per rijrichting bijkomt.

De omstreden kilometerheffing van demissionair Verkeersminister Tineke Netelenbos (PvdA), waarbij iedere automobilist met een zogeheten mobimeter in zijn wagen moest gaan rondrijden, is zeker voor de komende tien jaar van de baan. VVD en CDA zien hier helemaal niets in en de plannen worden door het nieuwe kabinet op een laag pitje gezet.

Tol

Vooralsnog gaan CDA, LPF en VVD er vanuit dat op de extra rijbanen geen tol wordt geheven. Maar helemaal uitgesloten is dat niet.

Het hangt af van de verdere besprekingen over de aanpak van het verkeer, waarbij ook wordt gesproken over aanleg van dubbeldekswegen met behulp van het bedrijfsleven.

Afschaffing van het 'kwartje van Kok' op de benzineprijs lijkt vooralsnog financieel niet haalbaar.

Na jarenlange paarse strijd over de files en talloze mislukte voornemens, zoals het spitstarief en het rekeningrijden, zoeken de toekomstige coalitiepartners hun heil in het aanleggen van extra asfalt om het leed van de automobilist te verzachten. De VVD wil dat de aanleg van extra rijstroken worden geregeld via een noodwet. Gebieden buiten de Randstad worden niet genegeerd. Zo kan bijvoorbeeld de A28 van Zwolle naar Groningen, in de ogen van de coalitie-onderhandelaars, worden verbreed.

De aanleg van extra rijbanen maakt onderdeel uit van een 'deltaplan' tegen de files dat door het nieuwe kabinet moet worden opgesteld. Behalve de vele kilometers aan extra asfalt moeten er ook andere maatregelen komen, zoals het verschuiven van de werk- en vergadertijden in het bedrijfsleven om de druk op het wegennet te verlichten. Verder worden de huidige ellenlange procedures om wegen te mogen bouwen drastisch ingekort, zodat wegen veel sneller kunnen worden aangelegd.

Het idee van de LPF om de aanleg van Betuwelijn stil te leggen, stuitte op bezwaren van VVD en CDA. Stopzetting van de aanleg zou betekenen dat een investering van miljarden euro's in één klap wordt vernietigd.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 30 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.