VOORBURG - Het vertrouwen van de Nederlandse consumenten in de economie holt achteruit. Deze maand ging de vertrouwensindex voor de vierde achtereenvolgende maand omlaag en belandde daarmee op het laagste niveau sinds begin 1994. De daling is voor een belangrijk deel terug te voeren op de hoge inflatie en het bij de consument levende idee dat alles veel duurder is geworden door de invoering van de euro.
Dat blijkt uit gisteren door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekendgemaakte cijfers. Bijna 70 procent van de consumenten vindt dat de prijzen de afgelopen twaalf maanden sterk zijn gestegen. Eind vorig jaar was dat nog geen 30 procent.
De consumenten zijn steeds somberder over hun eigen financiële situatie. Verder loopt het aantal mensen dat de tijd gunstig vindt voor het doen van grote aankopen, zoals televisies, koelkasten en computers, zo snel terug, dat er sprake is van de scherpste daling sinds 1972, toen het CBS met deze berekeningen begon. Dat is een slecht voorteken, omdat dergelijke scherpe dalingen in het verleden vaak werden gevolgd door teruglopende groeicijfers bij de aankoop van duurzame consumptiegoederen.
Het consumentenvertrouwen lag in mei op min 17, drie punten lager dan in april. Als het aantal optimisten even groot is als het aantal pessimisten, komt de index uit op nul. Tot mei vorig jaar overheerste het optimisme nog.