|
David Coulthard stuurt zijn bolide voor de Ferrari van Michael Schumacher uit over het circuit van Monaco. (Foto: AP)
|
MONTE CARLO - De misschien wel belangrijkste conclusie van de Grand Prix van Monaco werd na afloop door de verrassende winnaar David Coulthard getrokken. "We hebben in ieder geval aangetoond dat Ferrari dit seizoen niet onverslaanbaar is." De kopman van het McLaren-team was zichtbaar - en terecht - dolgelukkig met zijn twaalfde GP-overwinning, waarop hij veel te lang had moeten wachten. Sinds 13 mei 2001, toen Coulthard als winnaar de finish in het Oostenrijkse Spielberg passeerde, had de Schot genoegen moeten nemen met troostprijzen.
Dit seizoen leek McLaren zelfs naar een rampzalig dieptepunt weg te zakken, maar de zege van Coulthard zal ongetwijfeld een zalvende en bovenal stimulerende werking hebben op de brigade van teambaas Ron Dennis.
|
David Coulthard (rechts) wordt gefeliciteerd door Michael Schumacher (links). (Foto: AP)
|
De champagne vloeide dan ook rijkelijk bij het McLarenteam, maar de grootste winnaar van de dag heette uiteindelijk toch weer 'gewoon' Michael Schumacher. De regerend wereldkampioen toonde zich na afloop van de race meer dan tevreden met zijn tweede plaats, die hem in de WK-tussenstand immers nog verder deed weglopen van zijn naaste (Williams)-concurrenten Juan Pablo Montoya en Ralf Schumacher. Montoya had zaterdag op het stratencircuit nog op indrukwekkende wijze pole-position veroverd, maar gaf dat in Monte Carlo enorm belangrijke voordeel al voor de eerste bocht uit handen aan de naast hem vertrokken Coulthard. Het zou uiteindelijk weinig uitmaken voor Montoya, die de strijd na 46 ronden met een kapotte motor moest opgeven.
Met Montoya verdween tevens de angel uit de race, die in de openingsfase vier topcoureurs (Coulthard, Montoya, Michael en Ralf Schumacher) als een treintje door de smalle steegjes in het prinsdom zag scheuren. Na de capitulatie van Montoya wist WK-leider Michael Schumacher dat hij met een tweede plaats opnieuw uitstekende zaken zou doen en dus bleef een aanval op de leidende positie van Coulthard verder achterwege. "Toch weer zes belangrijke punten, ik ben meer dan tevreden met deze uitslag", aldus Schumacher, die in zijn eentje inmiddels meer WK-punten (60) heeft verzameld dan zijn twee naaste belagers (beiden 27) bij elkaar. "Met het WK voetbal voor de deur moesten we iets doen om de kijkers vast te houden", aldus Coulthard over aan een gebrek aan spanning lijdende WK-strijd. "Met mijn zege heb ik in ieder geval een begin gemaakt, laten we hopen dit niveau de komende races vast te kunnen houden."
Het zou de overige coureurs geen recht doen de race van gisteren als een 'niemendalletje' af te doen. Er werd immers wel degelijk op diverse fronten strijd geleverd, maar eens te meer bleek het circuit in Monte Carlo in feite volstrekt ongeschikt voor autoraces. Waar Michael Schumacher op voorhand wist dat hij nooit langs Coulthard zou komen, daar vocht Barrichello een bij voorbaat kansloze strijd achter Heinz-Harald Frentzen, die met een zesde plaats opnieuw een WK-punt voor Arrows binnensleepte. En ook de Italiaan Fisichella reed in zijn Jordan tevergeefs rondenlang op de Renault-achterbumper van Trulli, zonder eenmaal serieus kans te maken op de vierde plaats, waarmee Tulli zijn eerste WK-punten van het seizoen veroverde.
Op andere circuits waren het ongetwijfeld stuk voor stuk prachtige duels geweest, die tot flink wat al dan niet geslaagde inhaalpogingen hadden geleid. Maar in de straten van Monte Carlo staat inhalen gelijk aan (zelf)moord, zoals gisteren weer eens werd bewezen door onder anderen Massa (botste op Bernoldi) en Barrichello (elimineerde Raikkonen), die voor hun dwaze pogingen met stop-and-go penalty's werden bestraft.
De aantrekkingskracht die het van dollars en euro's overlopende Monte Carlo op het geldverslaafde circus van Bernie Ecclestone uitoefent, is echter groot genoeg om de snelheidsduivels ook de komende jaren weer naar de smalle havenstraatjes te lokken. Niet voor niets wordt er de komende jaren hard gewerkt aan - broodnodige! - nieuwe pitboxen, die het circuit in 2006 een flink gemoderniseerde aanblik moeten geven. En wie inhaalacties wil zien, moet gewoon naar de overige zestien GP's kijken. Of, om met de woorden van winnaar Coulthard te spreken: "Als je in Monaco op kop rijdt, weet je dat er, afgezien van mechanische pech, weinig meer mis kan gaan. Maar over twee weken racen we in Canada, dat wordt een heel ander verhaal."