AMSTERDAM - Bewoners van in totaal zevenduizend huizen langs onze rijkswegen hebben dag en nacht last van overmatig veel verkeersherrie: meer dan zeventig decibel terwijl de streefnorm op 60 à 65 decibel ligt.
Dat betekent dat vele tienduizenden Nederlanders ernstige hinder ondervinden van geluid van wegverkeer en de daarbij behorende slechte luchtkwaliteit.
Van alle snelwegen in Nederland produceert de A10 West in Amsterdam het meeste lawaai en stank. Dit blijkt uit een recente peiling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat naar leefbaarheidknelpunten van rijkswegen. Geluidsbelasting is hinderlijk en slecht voor de gezondheid, zo blijkt uit onderzoek.
Mede als gevolg van te hevig omgevingsgeluid (burengerucht en wegverkeer) hebben in ons land naar schatting tachtigduizend personen last van hoge bloeddruk en worden vierduizend personen per jaar opgenomen met hart- en vaatziekten. Maatregelen - zoals het plaatsen van geluidsschermen, omleidingen en het aanbrengen van zeer open-asfaltbeton dat het kabaal reduceert - zijn dringend noodzakelijk maar zeer kostbaar. Op verschillende wegdelen zijn of worden preventieve maatregelen genomen. Langs het meest lawaaiige wegvak van ons land - de A10 West - staan over een afstand van 4,2 kilometer links en rechts 1238 woningen waarbij de zeventig decibelgrens (ruim) wordt overschreden.
Andere knelpunten komen, zo blijkt uit het onderzoek, voor bij rijkswegen die dwars door de bebouwde kom lopen. Het gaat dan meestal om regionale wegen zoals de rijksweg 50 door Son en Breugel. Ook honderden inwoners van Valkenswaard, Tegelen, Alphen aan den Rijn, Aalst, Schoondijke en Reuver ondervinden overlast van verkeersherrie. Volgens de Nederlandse Stichting Geluidshinder kan zeventig decibel worden vergeleken met het geluid van een stofzuiger in een huiskamer.