De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 27 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  'Minder beenruimte
in vliegtuig veiliger'

   
 

LONDEN - Passagiers in vliegtuigen met veel beenruimte lopen een grotere kans bekneld te raken bij een brand in het toestel.

Dit blijkt uit een studie van de Britse Cranfield University, dat de evacuatie van vliegtuigen heeft onderzocht.

Vliegtuigen met veel ruimte tussen de stoelen geven de passagiers weliswaar de kans sneller bij de uitgang te zijn, maar er ontstaan dan ook grote opstoppingen bij de deuren. Als er weinig beenruimte is, verloopt de gang naar de deuren geleidelijker en kunnen uiteindelijk meer mensen het vliegtuig binnen korte tijd verlaten.

Volgens internationale regelgeving, moeten alle passagierstoestellen binnen negentig seconden kunnen worden ontruimd met gebruik van slechts de helft van de aanwezige (nood)uitgangen. Binnen de luchtvaartwereld gaan stemmen op om de beenruimte die nu minimaal aanwezig moet zijn, zo'n 66 centimeter, met ruim zeven centimeter te vergroten.

Het onderzoek in Cranfield is onder meer uitgevoerd met een vliegtuig waarin de passagiers ruim 91 centimeter beenruimte hadden, het maximum dat nu in de economy-class op langeafstandvluchten wordt gehanteerd. De proefpersonen werden gestimuleerd het toestel zo snel mogelijk te verlaten. Dat bleek langzamer te gaan dan in krappe vliegtuigen.

(ANP)




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 27 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.