DEN HAAG - De Reclame Code Commissie heeft de banvloek uitgesproken over twee reclames van Heineken. Dat gebeurde naar aanleiding van een klacht van de Stichting Alcoholpreventie (Stap), die vond dat de gewraakte reclames ten onrechte suggereerden dat het drinken van bier probleemloos kan samengaan met skiën.
Stap kreeg gelijk van de commissie. Ze oordeelde dat Heineken de reclamecode voor alcoholhoudende drank had overtreden. Het ging om posters waarop onder meer een skileraar met een glas bier in de hand in het gezelschap van vrouwelijke leerlingen. De leraar roept: "Biertje?"
Heineken doelde met de reclames op après-ski. De bierbouwer respecteert niettemin het oordeel van de commissie en zal de reclames niet meer voeren.
Eveneens onder druk van klachten bij de Reclamecodecommissie haalde Telecombedrijf Dutchtone zijn 'dwergen'-reclame van het scherm.
In het spotje belagen gewelddadige kabouters in een pretpark een gezin omdat de familie volgens de mannetjes niet genoeg heeft betaald.
De meeste klachten gingen over het stigmatiserende beeld van kleine mensen. Andere klachten kwamen van ouders die bezorgd waren dat hun kinderen een verkeerd beeld van de sprookjesfiguren zouden krijgen. Ook klaagden mensen dat het spotje zinloos geweld in de hand zou werken.