De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 23 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Formule 1 nog steeds in de ban van omstreden Ferrari-stalorders
   
 

MONTE CARLO - De ware impact van de inmiddels bijna twee weken geleden door Ferrari uitgedeelde stalorders kwam gisteren in Monte Carlo nog eens duidelijk bovendrijven. Normaal gesproken gonst het tijdens de beroemdste Formule 1 Grand Prix van het seizoen roddels over glamour, glitter, filmsterren en net-niet-sterren; maar gisteren galmden in het rennerskwartier van het mondaine Monaco slechts de echo's van het Oostenrijkse GP-schandaal door. Iedereen had wel een mening over de Ferrari-actie in Spielberg, die het dit seizoen toch wat ingeslapen F1-circus met bruut geweld uit zijn middagdutje deed ontwaken.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (515x600, 90kb)

De deining in Monte Carlo was dan ook niet zozeer te vinden in de traditioneel met veel te pompeuze jachten gevulde haven, maar op de kades waar de luxueuze motorhomes en reusachtige hospitality-units van de F1-teams zich verdringen voor een plekje. En waar Michael Schumacher voor de zoveelste keer tevergeefs om begrip vroeg voor de meest besproken actie van het seizoen tot nu toe.

"Natuurlijk vond en vind ik de hele situatie niet leuk en ik moet bekennen dat ik direct na de race best moeite had om met de situatie om te gaan. Maar eerlijk gezegd begrijp ik alle commotie nog steeds niet. Onze teamstrategie is toch al jaren bekend, zo verrassend was de actie in Oostenrijk dus niet. Iedereen kent de Ferrari-filosofie, waarin alles gericht is op het veroveren van de wereldtitel. En ik maak als Ferrari-coureur deel uit van die filosofie; zo simpel ligt het."

Eerder op de dag had Rubens Barrichello, uiteindelijk het enige échte slachtoffer van de hele affaire, al geprobeerd een punt achter de discussie te zetten. "Wat in Oostenrijk is gebeurd, is verleden tijd. Ik was verbijsterd over de reacties van het publiek en de pers, daar had ik niet op gerekend." Schumacher was in ieder geval eerlijk genoeg om over een eventuele herhaling van zetten geen onduidelijkheid te laten bestaan: "Als we komende zondag in eenzelfde situatie verzeild raken, zal ik hetzelfde doen als in Oostenrijk. Waarbij ik wel benadruk dat het eventueel uitdelen van stalorders een beslissing is die niet door mij, maar door de teambazen in de pitsstraat wordt genomen."

Voor de Ferrari-mannen was de discussie daarmee voorlopig gesloten. Over de FIA-bijeenkomst in juni, waar Ferrari op het matje wordt geroepen, liet de rode brigade zich niet uit. "Daar kan ik beter niets over zeggen", aldus Schumi. Ook Ferrari-teambaas Jean Todt bekende geschrokken te zijn van alle commotie, maar de kleine Fransman onderstreepte in Monaco nadrukkelijk komende zondag opnieuw stalorders uit te delen, indien de situatie in de race daarom zou vragen. "Toen wij Rubens een paar jaar geleden contracteerden, vond iedereen dat een slechte keus. En nu vindt de hele wereld het ineens normaal dat hij races wint en wij als team het volste vertrouwen in hem hebben", aldus Todt. "Het grootste probleem waar Ferrari op dit moment mee kampt, is uit te leggen waarom we een bepaalde teamstrategie toepassen als onze coureurs de posities één en twee in de race innemen. Ik denk dat heel wat F1-teams gelukkig zouden zijn als dat het grootste probleem was waarmee ze hadden af te rekenen."

Over de reactie van de vele teleurgestelde Formule 1-fans maakte Todt zich geen zorgen. "Velen vrezen dat de mensen niet meer naar onze sport willen kijken, maar ik denk juist dat de GP van Monaco zich op een groot kijkerspubliek kan verheugen. Iedereen wil weten wat Ferrari nu gaat doen, wat er komende zondag gebeurt. Natuurlijk waren de fans na Oostenrijk teleurgesteld en boos, maar boos zijn hoort bij het leven. De fans hielden voor de GP van Oostenrijk van Formule 1 en dat doen ze nu nog steeds. Stormen kunnen een zeeman er immers niet van weerhouden van de oceaan te blijven houden."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 23 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.