BARCELONA - Nog maar twee jaar geleden kon het niet op bij het Spaanse Telefónica. De toenmalige president-directeur Juan Villalonga kocht alles wat los en vast zat. In Spanje, Europa én Zuid-Amerika. Met als 'kroon' op zijn werk de overname van de Nederlandse tv-producent Endemol, voor een recordbedrag van bijna €5 miljard.
|
Het is onduidelijk welke kant het met Endemol opgaat. (Foto: ANP)
|
Maar na het gedwongen vertrek van Villalonga zit zijn opvolger Cesar Alierta opgescheept met een peperdure erfenis. Telefónica zit diep in de schulden en het mammoetconcern moet ingrijpend reorganiseren om de verliezen binnen de perken te houden. Vooral de zwaar verlieslijdende mediatak Admira moet er aan geloven. De toekomst van Endemol binnen Telefónica is daarmee verre van zeker.
In het eerste kwartaal van dit jaar zag Telefónica de totale winst met maar liefst 72% dalen, tot €121 miljoen. Die teruggang was vooral te wijten aan de desastreuze ontwikkelingen in Argentinië. Vorig jaar liep het verlies van Telefónica daar op naar ruim €1,7 miljard. Op basis van het eerste kwartaal van dit jaar zijn de vooruitzichten na een verlies van €379 miljoen abominabel.
Ook in thuisland Spanje lopen de zaken van de mediatak Admira allerbelabberdst. Het betaaltv-station Via Digital is een regelrechte flop geworden. In vijf jaar slaagde Via Digital erin slechts 800.000 abonnees te werven. Vorig jaar leed Via Digital een verlies van €320 miljoen. Pessimisten vrezen dat het verlies dit jaar wel eens kan oplopen naar €540 miljoen. De totale schuld van Telefónica is door de negatieve ontwikkelingen intussen opgelopen tot €28,68 miljard. Hetgeen Telefónica afgelopen week op een 'gele kaart' kwam te staan van het agentschap Moody's, vanwege het sterk stijgende risico van de onderneming voor beleggers.
President-directeur Alierta heeft een plan ingediend tot grote schoonmaak, waar de raad van bestuur van Telefónica zich volgende week woensdag over moet uitspreken. De belangrijkste elementen zijn in de eerste plaats de verkoop van het gros van de Argentijnse belangen, al is te vrezen dat de opbrengst daarvan minimaal zal zijn. Het doel is verder alle onrendabele bedrijven van de mediatak af te stoten. Alierta wil het aandeel van Telefónica in de mediawereld reduceren tot een penetratie in een nieuwe markt: televisie via ADSL als toekomstig concurrent van de kabel en de satelliet. Die strategie maakt ook de toekomst van Endemol binnen het concern ongewis. Het voorlopige plan is dat Endemol in de nieuwe structuur direct onder de leiding van Alierta zal vallen. Verkoop van Endemol heeft in beginsel geen prioriteit, ook al gezien de klaterende kassuccessen van programma's als 'Gran Hermano' (Big Brother) en 'Operación Triunfo', de Spaanse versie van de Sound Mix-show.
Binnen Endemol zelf is men weinig tevreden over het gebrek aan visie binnen Admira, waar Telefónica-topman Alierta weinig corrigerend tegen optrad. Met als meest schrijnend voorbeeld dat de twee eerdergenoemde programma's doorbraken bij de concurrenten van Tele5 en TVE, omdat de eigen zender Antena3 er geen brood in zag. Er gaat daarom het gerucht dat John de Mol de laatste weken diverse visjes bij Alierta heeft uitgegooid om Endemol weer terug te kopen.