De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 23 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Belgische tycoon neemt
wankel Air Holland over

   
 

SCHIPHOL - De luchtvaartmaatschappij Air Holland die vorige week nog in financiële problemen verkeerde, is gered door de opmerkelijke Belgische zakenman Tony Gram, eigenaar van ruim 150 ondernemingen, waaronder de nieuwe Belgische vliegmaatschappij VG Airlines, die vandaag de lucht in gaat.

De Antwerpse ondernemer, eigenaar van merken zoals Kipling tassen en Delsey koffers, maar ook van het bekende hotel restaurant De Kroon in Brasschaat, een hoogwerkerbedrijf en een omvangrijke onderneming in monumentale restauraties, heeft een 'substantieel meerderheidsbelang' in Air Holland genomen.

De Belg, een soort 'mega-Joep van den Nieuwenhuizen', probeert in eigen land tussendoor ook nog zeggenschap te krijgen over de Belgische chartermaatschappij Sobelair, ooit de dochtermaatschappij van de failliete Sabena. Over die deal valt volgende week een beslissing.

Over de toekomst(plannen) van Air Holland moet nog worden nagedacht. Dit laat Freddy van Gaever weten, die als president-directeur van de Belgische luchtvaartdivisie van Tony Gram nauw bij de overneming is betrokken. "In dit geval was de koop er eerder dan onze plannen", zei hij gisteravond tegen deze krant.

"We hebben veel voor Air Holland gevlogen, omdat zij die vluchten door het ontbreken van capaciteit en vliegtuigen zelf niet konden maken. De vordering werd hoger en hoger en werd na talloze beloften maar niet betaald. Toen we over de problemen lazen, hebben we contact opgenomen en de knoop doorgehakt. We stonden met de rug tegen de muur. Het was pompen of verzuipen", vervolgde hij.

In de Europese luchtvaartindustrie staat ondernemer Freddy van Gaever bekend als succesvol oprichter en directeur van Delta Air Transport en ook van de Vlaamse luchtvaartmaatschappij (VLM), die al jarenlang opereert vanuit Rotterdam. Over de omvang van het belang in Air Holland wil hij nog niets kwijt. "Het gaat om de zeggenschap en het lijdt geen twijfel door wie daar nu de lakens uitgedeeld gaan worden", zei hij.

Air Holland-eigenaar Cees van Dormaël is na een moeilijke periode uiteindelijk blij met de overneming. "We begrepen elkaar direct. Het was een veel langere weg geworden zonder deze optie", zei hij.

Eerder bestond bij de Nederlandse reisorganisatie OAD het plan een belang te nemen in Air Holland. De problemen voor Air Holland begonnen onoverzienbaar te worden, toen reisorganisaties zich kort geleden terugtrokken om voor meer zekerheid andere maatschappijen te kiezen.

Air Holland vliegt momenteel nog met één vliegtuig, een Boeing 757. Een tweede zelfde toestel, dat enkele weken in de kleuren van Air Holland klaar stond op de luchthaven van Maastricht, is vanwege de situatie en beslagleggingen teruggevlogen naar de leasemaatschappij in Engeland. Het was de bedoeling dat Air Holland deze zomer met vier toestellen het luchtruim zou kiezen.

De toekomst van Air Holland blijft ook na de overneming nog onduidelijk. Eén van de mogelijkheden waaraan wordt gedacht, is het aanbieden van vakantievluchten vanaf zowel Schiphol als de luchthaven Maastricht voor de vakantiemarkt in Nederland en België. Het zou daarmee een multinationale maatschappij kunnen worden.

VG Airlines van de tycoon Tony Gram is in België uiteindelijk met grote moed en volkomen onverwacht in het gat gedoken dat ontstond door het faillissement van de 'nationale trots', Sabena. VG's eerste vlucht is vandaag naar New York. De maatschappij vliegt vanaf volgende week ook naar Boston en kort daarna volgt een dagelijkse dienst naar Miami en mogelijk ook nog naar Los Angeles. In Europa werkt VG samen met Virgin Express, dat vanuit Brussel veertien bestemmingen bedient. Er zijn evenals bij Air Holland circa 250 medewerkers in dienst.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 23 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.