De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 22 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Reclame met agressieve
'kabouters' van de buis

   
 

AMSTERDAM - Lilliputters voelen zich gediscrimineerd, ouders ageren omdat het kinderen zou aanzetten tot agressie, criticasters vinden uitzending van de Dutchtone commercial in de weken na de moord op Pim Fortuyn ongepast. En ach, eigenlijk heeft iedere Nederlander wel een menig over de tv-reclame waarin boosaardige dwergen met pikhouwelen op een auto inhakken, terwijl een verbouwereerd echtpaar in de auto niets anders kan doen dan toekijken.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 21kb)
Mag dit worden uitgezonden? Bij de Reclame Code Commissie zijn de afgelopen weken honderden klachten binnengekomen.
Enige commotie verwachtte Dutchtone wel, eigenlijk werd daar ook wel een beetje op gehoopt. Maar dat het in de laatste weken honderden klachten zou regenen, ja daar schrokken ze bij het telefoonbedrijf wel een beetje van. "Na de eerste klachtenregen van vooral ouders, hebben we besloten de reclame niet meer voor acht uur 's avonds uit te zenden", aldus woordvoerder Hugo van Bergen. "Maar de klachten bleven, en dus restte ons niets anders dan de commercial in het afgelopen weekeinde, in ieder geval tijdelijk, van het scherm te halen. We willen onze klanten namelijk wel serieus nemen."

Gekwetst

Arda Hoeven is weliswaar geen Dutchtone-klant, maar voelt zich met een lengte van één meter zevenentwintig ronduit gekwetst door de reclame. Dat deze van het scherm verdween is niet meer dan logisch, de reclame zou enkel aanzetten tot een misplaatst beeld van de doelgroep waartoe ze behoort. "Ik wil als normaal mens worden beschouwd, een persoon die ondanks haar lengte functioneert in de maatschappij. En als je dan eerst zo'n kleine man in die 3FM commercial als een achterlijke heen en weer ziet springen, om vervolgens weer voor schut te worden gezet door Dutchtone, dan steekt dat. Wildvreemden spreken me aan, enkel vanwege die vreselijke reclames."

Hoewel ze woordvoerder is van de Belangenvereniging Van Kleine Mensen (BVKM) kan Arda Hoeven de reclame niet namens de vereniging bekritiseren. "Er zijn lotgenoten die er anders over denken, want een van de boosaardige dwergen blijkt tevens bij onze vereniging aangesloten."

Bij de Reclame Code Commissie werden de honderden binnengekomen klachten gisteren behandeld. Volgens een woordvoerder zal het enkele weken duren eer blijkt of het spotje in strijd is met de reclame code.

Hoewel de makers bij het reclamebureau Result DDB zwijgen over alle ontstane commotie, onderzoekt Dutch-tone via een onafhankelijk onderzoeksbureau wat de doelgroep er eigenlijk van vindt. Van Bergen: "We hebben geprobeerd te vertellen dat wij de enigen zijn die voorkomen dat klanten voor onaangename verrassingen komen te staan. In het spotje focussen we op absurditeit en richten we ons op jong volwassenen, mensen tussen de 18 en 34 jaar. Pas aan de hand van de onderzoeksresultaten zullen we bekijken of de reclame definitief verdwijnt."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 22 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.