De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 22 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Bezitter lease-auto
vaak brokkenpiloot

   
 

door Roy Klopper DEN HAAG - Bezitters van een lease-auto gaan veel slordiger met hun voertuig om dan eigenaren van een uit eigen zak betaalde wagen.

Een leaserijder heeft gemiddeld één keer per jaar een aanrijding, terwijl een particuliere autobezitter zich slechts eens per vier of vijf jaar bij een schadehersteller meldt.

Dit blijkt uit de jaarcijfers van de Focwa, de Nederlandse vereniging van ondernemers in het carrosseriebedrijf.

Uit het jaarverslag blijkt dat het totaal aantal gecalculeerde schades in 2001 met vijf procent is gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar, tot een totaal van ruim 300.000. De brancheorganisatie schrijft dit met name toe aan het in vorig jaar met 7,5 procent gestegen percentage leaserijders. Ook het wederom gegroeide wagenpark speelt een rol bij de toename.

Airco

Het gemiddelde schadebedrag steeg met luttele procenten tot ruim €1300, wat vooral valt toe te schrijven aan de steeds duurdere uitrusting van auto's. Zo is er een toename van het aantal airco-installaties en elektronische onderdelen dat bij een schade moet worden vervangen. Met name de kleinere schades worden volgens de Focwa steeds vaker uit eigen zak betaald, in verband met de no-claimkorting.

Opvallend is dat de gemiddelde schadebedragen in ons land de laatste jaren vrij stabiel zijn, ondanks de hogere loonkosten en milieubijdragen: in 1996 gemiddeld €1200, vorig jaar €1300. De Focwa schrijft dit toe aan een ingrijpende verbetering van de efficiency van de schadeherstelbedrijven.

De totale jaarlijkse kosten van deuken, krassen en andere autoschades in ons land bedragen ruim €1,1 miljard.

Aan onderdelen zetten de schadeherstellers elke twaalf maanden ruim €400 miljoen om. In de herstelbranche werken inmiddels zo'n 15.000 mensen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 22 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.