De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 21 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Brussel wil meer invloed op economisch beleid lidstaten

Van onze correspondent

   
 

BRUSSEL - Naast meer invloed op het terrein van de buitenlandse politiek wil de Europese Commissie ook meer grip op het economisch beleid van de twaalf landen die deelnemen aan de Economische en Monetaire Unie (EMU). De commissie heeft tweemaal dit jaar een nederlaag geleden in pogingen om euro-landen te dwingen om hun begrotingstekort omlaag te brengen, of de staatssteun aan het bedrijfsleven te beperken.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 12kb)
PEDRO SOLBES ... richtlijnen zouden bindend moeten zijn... (Foto: EPA)
Deze week komt de Commissie met een reeks voorstellen om haar eigen machtspositie veilig te stellen, terwijl de Europese regeringsleiders op de komende top eind juni in het Spaanse Sevilla juist willen proberen om meer macht te grijpen ten koste van de Commissie. Volgens eurocommissaris Solbes (Monetaire Zaken) zouden de economische richtlijnen die de Commissie aangeeft, bindend moeten zijn tenzij de lidstaten zich daar unaniem tegen verklaren.

In februari kwam de Commissie in haar hemd te staan toen Duitsland met hulp van de andere grote landen wist te voorkomen dat het de gele kaart zou krijgen vanwege een oplopend begrotingstekort. Deze maand nog dolf de Commissie het onderspit in haar pogingen om landen te verbieden steun te geven aan de transportsector vanwege de hoge dieselprijzen.

In haar nieuwe voorstellen geeft de Commissie wel ruim baan aan een Europa van twee snelheden, waarbij de relatief rijke eurolanden zeggenschap houden over hun eigen clubje, ook als de tien kandidaat-leden uit Oost-Europa erbij komen. Die laatste hebben overigens afgesproken hun financiële beleid beter te gaan afstemmen om intrede te vergemakkelijken.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 21 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.