AMSTERDAM - Een groep verontruste verkeersvliegers heeft uit onvrede met het monopolie van hun huidige vakbond, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), een tweede pilotenbond opgericht.
De nieuwe Onafhankelijke Vliegersvereniging Nederland (OVN), wil een eind maken aan onder meer het als leden uitsluiten van vliegers.
Dat overkomt piloten in dienst van buitenlandse maatschappijen en leerling-beroepsvliegers.
De piloten vinden ook dat de VNV, als enige vakbond tot nu toe, te weinig opkomt voor de vliegers van kleine maatschappijen. Een ander punt van kritiek is onvoldoende collectieve belangenbehartiging.
De aanmeldingen voor de nieuwe pilotenorganisatie stromen binnen. "Het aantal leden dat nu al is genoteerd, nog voor de officiële start, laat zien hoe groot de onvrede is", aldus voorzitter Ad Segers.
De tweede vliegersbond, die afgelopen week ook notarieel is opgericht, is aangesloten bij de unie van onafhankelijke vakorganisaties, die deel uitmaakt van de unie MHP.
De Onafhankelijk Vliegersvereniging Nederland wil een platte organisatie blijven met korte lijnen. "Niet het bestuursbeleid is belangrijk, maar de wensen van de leden. Iedere beroepspiloot kan lid worden, waar die ook werkt. We zijn niet tegen de VNV, maar we willen een alternatief bieden voor een gezonde discussie. Dat is in ieders belang", aldus Segers.
De OVN heeft bewust gekozen voor aansluiting bij de unie van onafhankelijke vakorganisaties vanwege de benodigde expertise. "De inzet van professionele onderhandelaars is daarmee dus verzekerd. Bovendien staat ook daar de onafhankelijkheid hoog in het vaandel", besluit Segers.
De president van de VNV, Henk de Vries, reageerde teleurgesteld op de concurrent. "Eenheid is onze kracht geweest, waardoor we ook voor piloten van kleine maatschappijen veel konden doen."