AMSTERDAM - ABN Amro en Fortis Bank houden zich niet aan de regels van beurswaakhond STE, tegenwoordig Autoriteit Financiële Markten (AFM) geheten. Beide banken vragen beleggende klanten nog altijd cliëntenovereenkomsten te ondertekenen, iets dat al jaren geleden gebeurd had moeten zijn. Zonder getekende overeenkomst mogen banken en effecteninstellingen voor de betreffende klant geen effectenorders uitvoeren, maar toezichthouder AFM knijpt een oogje toe.
Op de noodzaak van een cliëntenovereenkomst wordt gewezen in de Nadere Regeling Toezicht effectenverkeer 1999. Artikel 27 schrijft voor dat "een effecteninstelling met iedere cliënt een schriftelijke overeenkomst sluit" waarin in ieder geval staat beschreven wat ieders rechten en plichten zijn.
|
'Het is een complexe operatie en we hebben heel veel beleggende klanten.' (Foto: ANP)
|
Daarnaast moet in de overeenkomst informatie zijn opgenomen over de kosten die in rekening worden gebracht en de berekening die aan die kosten ten grondslag liggen. De klant zelf verklaart tenslotte dat hij of zij zich bewust is van het feit dat beleggen risico's met zich brengt.
ABN Amro heeft drie jaar na dato haar zaakjes nog altijd niet op orde, blijkt uit een brief die de bank haar beleggende rekeninghouders stuurt. Gezien de toegenomen risico's zijn effecteninstellingen en banken "sinds enige tijd" verplicht om met iedere cliënt een schriftelijke overeenkomst te sluiten, meldt ABN Amro in het schrijven.
"Zonder getekende overeenkomst is het ons in de nabije toekomst niet meer toegestaan effectenorders voor u uit te voeren", waarschuwt De bank verder. Of de klant bijgaande 'Overeenkomst Effectendienstverlening' dan ook maar wil ondertekenen en terug wil sturen in een bijgaande antwoordenvelop.
Die 'nabije toekomst' is dus eigenlijk al drie jaar geleden, ware het niet dat ABN Amro het op een akkoordje heeft weten te gooien met toezichthouder AFM. Nieuwe ABN Amro-beleggers ondertekenen sinds 1 april 2002 meteen een cliëntenovereenkomst, stelt een woordvoerster van de bank. Met de AFM is verder afgesproken dat de bestaande klanten voor het eind van dit jaar hun formulieren hebben ingevuld. Ondertussen mogen effectenorders nog gewoon worden uitgevoerd, bevestigt de toezichthouder.
"Het is een complexe operatie en we hebben nu eenmaal een groot klantenbestand", verklaart de woordvoerster het feit dat ABN Amro al drie jaar doende is met het binnen harken van de schriftelijke overeenkomsten. De overige grootbanken - ING Bank, Postbank en Rabobank - rondden de operatie al één tot drie jaar geleden af, zo leert een rondvraag.
Naast ABN Amro verwacht ook Fortis Bank de laatste formulieren in de loop van dit jaar teruggestuurd te krijgen. Ook Fortis Bank heeft dispensatie van de AFM en mag dus nog wel effectenorders uitvoeren.
Lopen ABN Amro en Fortis Bank achter waar het gaat om cliëntenovereenkomsten, waar het gaat om cliëntenprofielen voldoen meer banken niet aan de regels. Met ingang van 1 januari 2002 moeten banken en effecteninstellingen ook op papier hebben staan wat de financiële positie is van een belegger, wat zijn beleggingservaring is en wat diens -doelstellingen zijn.
De nieuwe eis vloeit voort uit een wijziging van de al eerder genoemde Nadere Regeling Toezicht effectenverkeer, per 1 september 2001. De invoeringsdatum van 1 januari 2002 gaf banken en effecteninstellingen precies vier maanden de tijd om schriftelijke profielen op te stellen van hun vele tien- tot honderdduizenden beleggende cliënten.
Dat bleek dermate krap aan dat alleen de Rabobank aan de aanvullende eis voldoet. De overige banken laten desgevraagd weten volop bezig te zijn om de profielen zo snel mogelijk op te stellen.