De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 17 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  NS wil treinverbod
voor zwartrijders

Van onze correspondent

   
 

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen wil in ons hele land snel een lik- op stukbeleid invoeren voor hardnekkige zwartrijders en spoorvandalen. Gedacht wordt daarbij aan een stations- of treinverbod. Hard optreden tegen reizen zonder kaartje en het beëindigen van het vandalisme kan de NS tientallen miljoenen euro's per jaar opleveren.

De directie van de spoorwegen heeft op 4 juli topoverleg met de burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. Op de agenda staat het vervoer van voetbalsupporters, maar ook de veiligheid rond stations en een betere ondersteuning door regiopolitie aan conducteurs in nood. Bovendien wordt tijdens

het onderhoud over stations- en treinverboden voor notoire lastpakken gesproken.

Inmiddels zijn met dergelijke verboden al proeven genomen op de zogenoemde Zaanlijn en Flevolijn. Groepen jongeren uit Alkmaar en Hoorn vielen op de Zaanlijn regelmatig andere reizigers lastig, traden agressief op tegen conducteurs en maakten van het reizen zonder kaartje een sport. Anderhalf jaar geleden werd een convenant gesloten met politie en justitie waarin de mogelijkheid tot station- en treinverbod werd opgenomen. Langs de Flevolijn werden vergelijkbare afspraken gemaakt.

Chipkaart

Inmiddels heeft een evaluatie van beide proefprojecten plaatsgevonden, de NS komt binnenkort met de resultaten en de cijfers naar buiten. Een zwak punt aan het opleggen van een trein- of stationsverbod is nu nog de controle. Conducteurs kunnen indien nodig op een lijst nagaan of zo'n verbod is opgelegd, de pakkans is niet waterdicht. In de toekomst na de invoering van een chipkaart voor treinreizigers zal dat echter wel het geval zijn.

Directeur Karel Noordzij van de NS noemde gisteren tijdens een persconferentie ook nog een groot aantal andere maatregelen om de veiligheid van treinreizigers te verhogen. Zo wordt een keurmerk voor stations ingevoerd en de spoorwegmaatschappij wil nog dit jaar op 77 kleine onbemande stations aan het hoofdnet een zogenoemde Service & Alarmzuil plaatsen. Het gaat om een eenvoudig systeem met twee knoppen waarmee reizigers naast reisinformatie, via een callcenter van de NS ook in noodsituaties alarm kunnen slaan.

Volgens Noordzij ligt de NS momenteel op koers. Het afgelopen kwartaal reed 82,2 procent van de treinen op tijd, wat veel beter is dan in de maanden daarvoor. Het ziekteverzuim daalde met twee procent tot 10,2. Na een daling van het aantal reizigers is weer van een geringe stijging sprake. De maatschappij heeft inmiddels voldoende machinisten, maar komt nog wel 250 conducteurs tekort. Het aantal zitplaatsen neemt dit jaar toe met negentienduizend door de aanschaf van nieuw en hersteld materieel.

Al eerder werd aangekondigd dat de financiële situatie van de NS niet rooskleurig is. Bij ongewijzigd beleid dreigt het bedrijf dit jaar in de rode cijfers te belanden. Er zal daarom worden bezuinigd op indirecte kosten en worden treinkaartjes in de toekomst mogelijk duurder.

Aan het einde van het jaar kan de reistijd voor de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Frankfurt met een uur worden bekort omdat tussen Keulen en Frankfurt dan met een snelheid van driehonderd kilometer per uur kan worden gereden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 17 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.