AMSTERDAM - CSM, leverancier van onder meer zoetwaren en bakkerij-ingrediënten, maakte gisteren nabeurs bekend dat de nettowinst over het eerste halfjaar voor afschrijving van goodwill met 10,1% is gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat is aan de bovenkant van de verwachtingen van analisten. De omzet daalde wel, maar dat was volgens het concern te wijten aan het afstoten van de levensmiddelendivisie.

|
CSM houdt vast aan winstgroei over het hele jaar van 10%. (Foto: © Dijkstra b.v.)
|
De winst over de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar 2001/2002 kwam uit op €88,1 miljoen. In de eerste helft van het vorig boekjaar resteerde na afschrijving van goodwill een nettowinst van €369,4 miljoen, maar daarin was de opbrengst van de verkoop van de levensmiddelendivisie met merken als Hak en Honig, voor €301 miljoen, meegenomen.
De nettowinst per aandeel steeg met 12,4% tot €1,09 harder, omdat CSM een pakket eigen aandelen inkocht. De omzet daalde met €76,2 miljoen (-3,7%) tot €1,73 miljard. Het verlies van €134 miljoen aan omzet als gevolg van het afstoten van de levensmiddelendivisie werd niet geheel gecompenseerd door de acquisities van Socalbe, Carels en Besser. Deze drie bedrijven droegen gezamenlijk ongeveer €50 miljoen bij aan de netto-omzet.
De Italiaanse snoepfabrikant Socalbe kwam vorig jaar mei voor €132 miljoen in handen van CSM. Begin dit jaar kocht CSM Besser, de grootste toeleverancier van bakkerij-ingrediënten en -producten aan Italiaanse supermarkten. In Nederland werd Carels/Hero Industrials geacquireerd.
De autonome omzetgroei noemde de onderneming met 1% "bescheiden". "Wij zitten midden in het proces van aanpassing van de portefeuille en dat gaat nog wel een paar jaar duren", aldus Jaap Vink, bestuursvoorzitter van CSM. De doelstelling is om binnen twee tot drie jaar een autonome omzetgroei te realiseren van 4 tot 5%.
Volgens Vink ligt CSM goed op schema om de eerder voorspelde winstgroei over het gehele jaar van 10% te realiseren. "Tenminste", voegde de bestuursvoorzitter daar gisteren aan toe.
De netto-omzet van de divisie bakkerij-ingrediënten Europa daalde van €523 miljoen naar €521,5 miljoen. Volgens Vink komt dat omdat een aantal niet-winstgevende onderdelen zijn stopgezet of sterk verminderd, zoals de productie van diepvriesproducten in Frankrijk. Het concern is bezig de capaciteit van hoogwaardiger brood- en banketproducten uit te breiden. Ook in andere landen zoals Duitsland en Engeland is besloten met producten die te weinig opbrengen, te stoppen.
In de Verenigde Staten groeide de omzet maar heel licht met 0,5% tot €537,3 miljoen. Dat kwam voornamelijk omdat de slecht renderende distributieactiviteiten BakeMark East en West werden stopgezet. Bij de divisie suikerwaren ging het beter. Daar steeg de omzet met 13,5% tot €399,2 miljoen. Die stijging was echter vooral te danken de overname van Socalbe. Volgens het concern groeit de Europese zoetwarenmarkt nauwelijks en is de concurrentie er hevig. De een aantal jaar geleden ingezette consolidatieslag is nog lang niet ten einde, de drie grootste spelers op de Europese markt hebben gezamenlijk niet meer dan 30%. Mogelijkheden te over voor CSM, dat nog €610 miljoen in kas voor verdere overnames. Deze week nam het bedrijf voor €30 miljoen drie bedrijven in Portugal over. Zij produceren bakkerij-ingrediënten.
CSM Suiker zag de omzet licht stijgen tot €155,9 miljoen. Bij de biochemie, vooral actief in de productie van melkzuur (Purac) klom de verkopen met 18 % en de omzet met 15% tot €115,3 miljoen.