door Hans Vermaak AMSTERDAM - De Amsterdamse bevolking heeft massaal NEE gezegd tegen externe verzelfstandiging van het GVB. Bij het referendum, dat gisteren tegelijk met de Kamerverkiezingen werd gehouden, stemde tweederde - 225.000 mensen - tegen het gemeentelijke voorstel.
Van de kiezers stemde 33 procent voor het loskoppelen van het openbaar vervoer en de politiek. Met een opkomst van meer dan zestig procent is de bij een referendum vereiste drempel van 135.000 stemmers meer dan gehaald. Burgemeester Job Cohen, die de uitslag bekendmaakte in de Boekmanzaal van het stadhuis, feliciteerde als eerste de tegenstanders, verenigd in het comité 'Ons GVB geen NV'.
Het GVB blijft onder de hoede van de gemeenteraad. Dat is de uitkomst van het referendum, die door CDA-wethouder Hester Maij gerespecteerd wordt. De nederlaag is voor haar geen reden haar portefeuille in te leveren, zei Maij gisteravond. "We gaan juist keihard aan het werk om het GVB kwalitatief omhoog te brengen."
Ook bij de vorige gemeentelijke nederlaag, toen Amsterdam in 1995 weigerde een stadsprovincie te worden, stapte wethouder Guusje ter Horst niet op.
HULPMIDDEL
GVB-directeur Gert-Jan Kroon vindt het "jammer" dat Amsterdam het GVB niet wil loslaten: "Ik ben gekomen om een modern bedrijf te leiden. Het liefst in de vorm van een NV met een Raad van Commissarissen. Maar bij mijn aantreden wist ik dat het referendum er aankwam. We zullen nu aan verbetering moeten werken, daarbij was verzelfstandiging een hulpmiddel. Geen doel."
Ook OR-voorzitter Gerrie Geldhof, tegenstander van het loslaten van de gemeentelijke status voor het GVB, belooft dat het personeel keihard aan het werk gaat om tram, bus en metro beter te laten presteren.
"Er ligt een akkoord om 32 miljoen euro te besparen, inclusief het omlaag brengen van het ziekteverzuim. Daar gaan we voor."
"De Amsterdammers hebben hun vertrouwen in ons en het bedrijf uitgesproken en dat geeft ons een zware verantwoordelijkheid. We moeten nu bereiken wat we gezegd hebben: het GVB moet beter, veiliger en schoner, maar dan niet als een NV."
STATUS
Zowel directeur Kroon als Geldhof is ervan overtuigd dat het GVB gebaat is bij een zekere afstand tussen bedrijf en politiek. Het referendum ging over de juridische status van die afstand. Het personeel - sinds gisteren gesteund door 225.000 Amsterdammers - ging de NV-vorm net iets te ver.
"Personeel en directie zijn optimaal gemotiveerd er samen voor te zorgen dat het GVB in 2006 klaar is om het openbaar vervoer in de hoofdstad te verzorgen", aldus Kroon.
Hij hoopt dat het Rijk dan kiest voor onderhands gunnen van het vervoer en niet voor een algemene aanbesteding, omdat het GVB dan uitstekend werk levert.
De al ingestelde Raad van Commissarissen gaat door als een adviesraad, verwacht Kroon. Vandaag wordt bij het GVB een 'verzoendag' gehouden tussen voor- en tegenstanders.
Maar zowel Geldhof als Kroon benadrukt dat de sfeer in het bedrijf niet onder de referendumcampagne geleden heeft: "We gaan samen aan het werk!" |