AMSTERDAM - De verkoop van winkelformules Hans Anders, Siebel, Kijkshop, Perry Sport, Prénatal en Scapino komt het risicoprofiel van warenhuisconcern Vendex KBB niet ten goede. Een constante kasstroom via goed renderende winkelketens wordt ingeruild voor een internationale groeistrategie waarvan het nog maar de vraag is of ze succesvol zal zijn, oordelen analisten. De consument zal van de verkoop - zeker op korte termijn - niets merken, zo is de verwachting. "Hans Anders wordt echt niet Gans Anders."
Vendex KBB liet eergisteren weten in één keer zes winkelformules te willen verkopen aan investeringsmaatschappij CVC Capital Partners. Naast optiekgroep Hans Anders, juwelierketen Siebel en de vitrinewinkels van Kijkshop, gaat het om sportketen Perry Sport, babyspeciaalzaak Prénatal en schoenenreus Scapino. Prijskaartje: €394 miljoen; boekwinst voor moeder Vendex KBB: circa €145 miljoen.
Han van Lamoen (Friesland Bank Securities) noemt het tijdstip waarop de voorgenomen verkoop is aangekondigd "verdacht toevallig". Vandaag houdt Vendex KBB zijn jaarvergadering waar de Amerikaanse investeerder Guy Wyser-Pratte de zeggenschap van de aandeelhouders in het warenhuisconcern aan de orde wil stellen.
|
De consument zal weinig van de overname merken. "Hans Anders wordt echt niet Gans Anders." (Foto: De Telegraaf)
|
Als houders van certificaten hebben de 'aandeelhouders' van Vendex KBB geen stemrecht, weet ook de Amerikaanse superbelegger, die graag fusies of overnames afdwingt, de verkoop van dochters doordrukt en slapende managers wakker schudt. "Het management wil hem kennelijk wat wind uit de zeilen nemen door nu met een aankondiging te komen waaruit blijkt dat er iets gebeurt", speculeert Van Lamoen.
Positief is de analist over de vereenvoudiging van de structuur van Vendex KBB die de verkoop van winkelformules met zich meebrengt. De zes ondernemingen exploiteren samen maar liefst 11 van de 26 winkelketens van het warenhuisconcern. "Maar liefst 26 formules voor zo'n kleine speler is echt waanzinnig", vindt ook Marlies Biemans (Van Lanschot Bankiers). "Het is niet alleen onoverzichtelijk voor beleggers, maar ook voor het management - het is altijd wel érgens mis." In een toelichting op de voorgenomen verkoop liet Vendex KBB gisterochtend weten voorlopig pas op de plaats te maken wat betreft nieuwe grote overnames. Acquisities boven de €300 à 400 miljoen zijn de komende twaalf maanden niet aan de orde, aldus financieel directeur Marcel Smits. Aan de andere kant is het warenhuisconcern vooralsnog niet van plan om de divisie Elektronica te verkopen.
Voor deze groep bedrijven (Dixons, Dynabyte, It's en Modern Electronics) is als enige van vier geen internationale groeistrategie geformuleerd. Analisten houden dan ook wel degelijk rekening met een verkoop op termijn. "Maar op wélke termijn weet ik niet", aldus Jurgen Veenker (Fortis Bank). "Ze zullen het eerst wel goed op de rails willen zetten, ook omdat de verkoopprijs dan een hogere kan zijn", vermoedt Biemans.
Over de kans van slagen van de internationale groeistrategie zijn de analisten ietwat terughoudend. "De praktijk moet het uitwijzen", stelt Van Lamoen. Echt bogen op prestaties uit het verleden kan Vendex KBB niet, vindt de analist. "Het heeft echt jaren geduurd voordat de Hema in België ging lopen en over FAO Schwarz heb ik het dan maar niet."
Deze enige echte 'bleeder' werd in november vorig jaar maar weer verkocht, nadat Vendex KBB de "voor Nederlandse begrippen dure" Amerikaanse speelgoedreus in 1990 binnenhaalde. "Het zonder meer verkassen van een winkelformule naar het buitenland is moeilijker dan het lijkt", wil Van Lamoen maar zeggen, "en iets succesvols overnemen, daar betaal je voor."
Voorzichtigheid moet dan ook troef zijn bij "het kralen rijgen in aanpalende gebieden" dat voor Vendex KBB de beste strategie is, vinden de analisten. "Zo blijven de risico's beperkt." Want zelfs al levert de verkoop van de zes winkelformules Vendex KBB een aardige boekwinst op van ongeveer €145 miljoen, "die ben je bij één verkeerde overname zo weer kwijt", aldus Van Lamoen.