AMSTERDAM - De Nederlandse tak van het Finse mediaconcern Sanoma, Sanoma Uitgevers, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de verwachtingen niet waargemaakt. Het weer blijkt voor de publiekstijdschriften, die in oktober vorig jaar voor €1,25 miljard door VNU aan de Finnen werden verkocht, ietsje stormachtiger dan voor de Finse zusterbladen.
De financiële markten reageerden in het najaar van 2001 nog teleurgesteld op de verkoopprijs van het VNU-pakket, dat titels als Libelle, Donald Duck, Nieuwe Revu en Panorama omvat. Analisten rekenden op een opbrengst tussen €1,3 en €1,4 miljard; eind 2001 werd zelfs nog uitgegaan van €1,8 tot €2,1 miljard. Inmiddels zijn de marktomstandigheden nog verder verslechterd.
De advertentievolumes zijn in Nederland verder teruggelopen dan in de Finse thuismarkt, aldus Sanoma-bestuurder Theo Bouwman, verantwoordelijk voor de totale tijdschriftendivisie. Geluk bij een ongeluk is dat de Nederlandse tijdschriften - in tegenstelling tot de Finse - nauwelijks personeelsadvertenties hebben. Een markt die door de economische groeivertraging zwaar is getroffen. "Soms wil je ze hebben, soms ben je blij dat je ze nooit gehad hebt", aldus Bouwman. "Al was de personeelsschaarste in het dotcom-tijdperk dermate groot dat er zelfs in de Donald Duck vacatures werd gemeld."
|
De allereerste uitgave van Donald Duck in 1952.
|
Doordat de spoeling dunner is geworden is er volgens de Sanoma-bestuurder op de advertentiemarkt sprake van "iets meer gooi- en smijtwerk dan in het verleden". "Uitgevers willen nogal eens naar het prijswapen grijpen." Abonnementstarieven en losse verkoopprijzen zijn vooralsnog gevrijwaard van 'stuntgedrag'. Bouwman: "Dat zou ook buitengewoon onverstandig zijn. Daar wordt niemand beter van." Wel neemt het aan titels toe. Sanoma kwam dit jaar zelf met een op misdaad gericht weekblad op tabloid-formaat, Prenza, dat echter al na negen weken weer uit de verkoop werd gehaald. "Wij kijken er als volgt naar: of het slaat heel snel aan, of het is niks. Prenza was geïnspireerd door de populariteit van de misdaadprogramma's op tv. Mensen kunnen daar niet genoeg van krijgen, maar dat geldt blijkbaar niet voor een gedrukte versie."
De voormalige VNU-bladen boekten in het eerste kwartaal een omzet van €106,6 miljoen, terwijl de winst volgens Bouwman met 'ongeveer' 10% is gedaald. Hij verwacht dat heel 2002 een verbetering te zien zal geven. "We zijn niet pessimistisch."
De Nederlandse tak is goed voor bijna de helft van de totale tijdschriftenomzet van Sanoma, en genereert daarmee een vijfde van de concernomzet. In het eerste kwartaal zag het Finse bedrijf de omzet met ruim 53% toenemen tot €555 miljoen, een stijging die vrijwel geheel werd veroorzaakt door de aankoop in Nederland. Het 'VNU-effect' is ook terug te zien in de nettowinst, die 39% toenam tot €9,9 miljoen. Het bedrijfsresultaat vóór afschrijving goodwill bedroeg €39,5 miljoen, een stijging van 131,5%.
Bouwman reist uit hoofde van zijn functie wekelijks af naar Finland. Spijt hebben ze daar niet van het Nederlandse avontuur, zo benadrukt hij: "De Finnen zijn nuchter genoeg. Het is de vraag of ze de VNU-bladen veel goedkoper hadden kunnen krijgen."