De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 14 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Unisys bewaakt netwerk klant vanuit Amsterdam

door Alfred Moterie

   
 

LAUSANNE - Unisys gaat vanuit Amsterdam op grote schaal de netwerken van haar klanten in Europa bewaken. Tegen alle veiligheidsproblemen, variërend van het binnendringen van hackers tot het uitvallen van netwerken, wordt centraal actie ondernomen.

Unisys-topman Larry Weinbach kondigde gisteren de keuze voor Amsterdam aan tijdens een bijeenkomst met grote klanten in het Zwitserse Lausanne.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 23kb)
Larry Weinbach. (Foto: Dijkstra bv.)
Sinds 11 september vorig jaar bekommeren bedrijven en instellingen zich veel meer om hun veiligheid. Het onderwerp staat hoog op de agenda van directeuren. Uitbesteding is daarbij de trend. Gespecialiseerde dienstverleners, zoals Unisys, kunnen 24 uur per dag en 7 dagen per week een centrale bewakingspost bemannen met voldoende capaciteit om direct te kunnen ingrijpen. Weinbach: "Vrijwel alle softwareproblemen zijn van grote afstand te verhelpen." Bovendien zijn verspreid over het land dag en nacht teams beschikbaar die kapotte apparatuur kunnen vervangen.

Voor de meeste bedrijven is het veel te duur een dergelijke dienst operationeel te houden. Steeds meer bedrijven gaan ertoe over hun hele computerinfrastructuur te laten runnen door gespecialiseerde dienstverleners. Het betreft hier niet-strategische activiteiten.

Een tweede terrein dat zich volgens Weinbach prima leent voor uitbesteding, is dat van grote massale bedrijfsprocessen. Zo verwerkt Unisys in Engeland tweederde van alle betalingen per cheque. Opdrachtgevers zijn onder meer HSBC, Barclays en Lloyds Bank. Voor dit doel zijn samenwerkingsverbanden opgericht, waarbij Unisys voor elke verwerkte cheque een vergoeding krijgt. In Canada deelt Unisys mee in de opbrengsten die worden gegenereerd bij het vernieuwen van rijbewijzen. Behalve in het bankwezen maakt 'outsourcing' bij de overheid de meeste opgang. Dit geldt vooral voor de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk.

In centraal Europa moeten overheden nog wennen aan de gedachte dat een bedrijf zo'n transactiesysteem runt. Ook politiek ligt dit vaak moeilijk, aldus Weinbach. Maar volgens hem groeit ook daar het besef dat dit voordelig voor de overheid kan zijn. Uitbesteding van infrastructuur en bedrijfsprocessen alsmede veiligheid behoren momenteel tot de weinige groeiers in de sector informatietechnologie.

Larry Weinbach verwacht dat de it-investeringen weer aantrekken, zodra sprake is van een herstel van de winstgevendheid in het bedrijfsleven. Er is in potentie voldoende werk aan de winkel. Probleem is echter dat de opdrachtgevers hun hand op de knip houden. Dit remt vooral de vraag naar nieuwe technologie en systeemintegratie. Alleen investeringen met een korte terugverdientijd gaan door.

Weinbach denkt dat het herstel in Amerika waar bedrijven véél sterker in de kosten hebben gesnoeid, eerder komt dan in Europa. "Vooral financiële dienstverleners zullen daar meer nieuwe it-projecten gaan doen", aldus de Unisys-topman. Het herstel in de telecomsector zal volgens hem langzaam verlopen. Dit komt voornamelijk door de enorme schuldenlast waarmee de meeste telecombedrijven kampen.

Ook het vervoerswezen en met name de luchtvaart blijft de voet op de rem houden. In veel bedrijven werd minder gevlogen. Zo ook bij Unisys. Topman Larry Weinbach was gewend om zo'n 70% van de tijd op reis te zijn. "Dat is nu 50%." Videoconferenties zijn in de plaats van fysieke ontmoetingen gekomen. Daarbij wordt een strakke agenda aangehouden.

Als je reist en bijvoorbeeld een twee uur durende vergadering hebt, bestaat de neiging de rest van de dag met andere ontmoetingen te vullen die niet strikt noodzakelijk zijn. Daarmee gaat ook veel tijd van gesprekpartners verloren. Volgens Weinbach is de productiviteit omhoog gegaan als gevolg van het minder reizen.

Ook e-mail is een veelgebruikt communicatiemiddel. Maar het is te gemakkelijk geworden boodschappen te versturen. Van de 200 e-mails die Weinbach dagelijks ontvangt, zijn er 150 een kopie die ook aan anderen is gestuurd. "Als drie andere mensen het lezen, dan hoef ik dat al niet meer te doen", aldus Weinbach. Volgens hem wordt het systeem een beetje misbruikt. Boodschappen met slecht nieuws worden maar aan een beperkt aantal mensen gestuurd. Maar opvallend is dat goed nieuws massaal wordt verspreid.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 14 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.