AMSTERDAM - De KLM is betrokken bij de bouw van de Sonic Cruiser, een revolutionair nieuw passagiersvliegtuig waarmee Boeing de wereld van de burgerluchtvaart wil veroveren. Volgens Boeing-topman Alan Mulally is de luchtvaartmaatschappij geïnteresseerd in het toestel. Inmiddels maakt een KLM'er al deel uit van het team bij de Amerikaanse vliegtuiggigant dat de Sonic Cruiser ontwerpt.
|
Alan Mulally. (Foto: AP)
|
Alan Mulally, de topman van Boeing Commercial Airplanes, bevestigt de betrokkenheid van de KLM bij de Sonic Cruiser. "Ik praat al geregeld met KLM-directeur Peter Hartman over de Sonic Cruiser. De KLM-leiding is serieus in dat nieuwe toestel geïnteresseerd", zei de Boeing-topman gisteren in een vraaggesprek met deze krant.
Mulally was onder meer in ons land voor gesprekken met de KLM-leiding. Nog onlangs plaatste de KLM als trouwe Boeing-klant een ferme order voor Boeings nieuwste toestel, de Boeing 777, de kleinere tweemotorige uitvoering van de jumbo.
Voor een verdere uitbreiding van de vloot in dit decennium heeft de KLM-directie naast de inmiddels bestelde Boeings 777 dus ook het oog laten vallen op de snellere Sonic Cruiser. De eerste vlucht van dit revolutionaire toestel zal over circa vijf jaar plaatsvinden.
"De directie van de KLM heeft niet alleen belangstelling voor het snelle passagiervliegtuig, maar er is zelfs een KLM'er opgenomen in ons team dat aan het ontwerp werkt. We gaan momenteel na wat het uiteindelijk voor toestel moet gaan worden. Hoe groot en hoe snel", vertelde Mulally. De nieuwe, bijna-supersonische jet zal vermoedelijk 200 tot 300 passagiers gaan vervoeren.
De Boeing-directeur noemde KLM's 'vlootmanager' René Kalmann als "één van de zeer deskundige KLM'ers, die zijn betrokken bij het Sonic Cruiser-project. Hij leverde ook al een indrukwekkende bijdrage bij de ontwikkeling van Boeings nieuwste generatie 737's, de kleinere toestellen", zei Mullally, die dat Boeings grootste succes blijft vinden. "Geen wonder dat die door de lagekostenmaatschappijen als enige en bij honderden worden besteld."
De vliegtuigfabrikant trad zondagavond in het Concertgebouw in Amsterdam op als sponsor van een concert met als speciale genodigden de directies van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, waarvan de vloot eensgezind uit Boeing-types bestaat.
De Sonic Cruiser, waarvan Boeing de bouw vorig jaar al aankondigde, wordt kleiner dan de jumbo-generatie, maar zal zeker 20% sneller worden dan de huidige passagiersjets. Het is het antwoord van de Amerikaanse vliegtuigindustrie op de bouw van de Airbus A380. Dit Europese toestel gaat circa 600 passagiers vervoeren.
De Sonic Cruiser en de Airbus A380 staan niet alleen voor twee totaal verschillende vliegtuigprincipes, maar ook voor een verschillende kijk op de ontwikkeling van de wereldluchtvaart. De Europese fabrikant Airbus gelooft heilig in de toekomst van grotere toestellen en het gebruik van luchthavens als knooppunten (zogenoemde 'hubs') met kleinere toestellen voor de luchtlijnen (zogenoemde 'spokes') naar bestemmingen met geringere passagiersstromen.
Vliegtuigbouwer Boeing is daarentegen overtuigd van een snel opkomende markt voor een veel sneller vliegtuig. Rechtstreeks vliegen, ook naar kleinere luchthavens, wordt de trend. "Passagiers vliegen nu eenmaal het liefst non-stop naar hun bestemming. Dat is een ontwikkeling die we nu al steeds sterker zien. Op de transatlantische routes worden de vliegtuigen alleen maar kleiner, terwijl het aantal non-stopbestemmingen groeit", redeneert de Amerikaanse vliegtuigbouwer.
Met de Sonic Cruiser moet een vlucht naar Australië zeker vijf uur minder gaan duren. Dat kan enerzijds vanwege de grotere snelheid, anderzijds omdat door een grotere reikwijdte ook geen tussenlanding meer hoeft te worden gemaakt. Ook vluchten naar Hongkong en andere bestemmingen in Azië en Afrika gaan met de Sonic Cruiser vanuit Europa en de Verenigde Staten uren tijdwinst opleveren.
De Boeing-topman liet gisteren in Amsterdam weten dat hij eind dit jaar weer een winstgevende ontwikkeling verwacht in de wereldluchtvaart. Deze sector is na de economische teruggang en de terreuraanslagen van 11 september bezig uit een zware crisis te geraken. "We verwachten na een halvering ook weer geleidelijk op ons normale productieniveau van rond de 500 tot 600 passagierstoestellen per jaar te komen", zei Mulally.
Volgens hem is het op dit moment een goede tijd om toestellen te kopen. "De prijs is goed en als de luchtvaart weer in een groei raakt, kan daarvan direct worden geprofiteerd. Wat je noemt in het startschot vallen."