De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 11 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Ex-wereldkampioen
Jacques Villeneuve
vroegtijdig vergane glorie

   
 

SPIELBERG - In de jaren dat de Formule 1 dankzij een nauw samenwerkingsverband met 'Magere Hein' nog ware helden voortbracht, reed de Oostenrijker Jochen Rindt zich tijdens de trainingen voor de Italiaanse Grand Prix letterlijk naar het hiernamaals. Op de A1-ring in Oostenrijk, waar de hedendaagse F1-matadoren morgen de zesde WK-race van dit seizoen rijden, wordt dit weekeinde herdacht dat Rindt dit jaar zestig zou zijn geworden als de veiligheidsvoorschriften in de snelste sport ter wereld in 1970 al net zo vooruitstrevend waren geweest als nu.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 16kb)
Jacques Villeneuve schuift de grintbak in tijdens de eerste trainingsdag van de GP van Oostenrijk.
Reusachtige foto's van de Oostenrijker die als enige coureur in de geschiedenis postuum wereldkampioen Formule 1 is geworden - het puntentotaal dat Rindt voor zijn dodelijke crash in 1970 bijeen reed, werd in de rest van het seizoen door niemand meer geëvenaard - versieren als een vorstelijk eerbetoon de hoofdtribune in Spielberg, waar 'vergane glorie' beslist geen 'vergeten glorie' is.

In die categorie 'vergane glorie' zou de naam van Jacques Villeneuve zo langzamerhand ook niet misstaan. Toen de zoon van Gilles - over glorie gesproken - zich in 1996 bij de toegangspoort van het Formule 1-circus meldde, werd hij door velen spontaan 'het beste dat de Formule 1 ooit is overkomen' genoemd. En eerlijk is eerlijk, de eerste twee seizoenen maakte de Canadees die complimenteuze bijnaam (en zijn bijbehorend vorstelijk salaris) ruimschoots waar. In zijn debuutjaar werd hij, rijdend voor Williams-Renault, dankzij vier GP-zeges tweede in de WK-strijd om een jaar later zeven races en de wereldtitel voor zich op te eisen.

Schrijnend is het dan ook om te constateren dat de inmiddels 31-jarige Villeneuve na die hemelbestormende eerste F1-jaren nauwelijks nog enige potten heeft kunnen breken achter het stuur van zijn bolide. Na een teleurstellend derde seizoen bij Williams, dat de Renault-motoren zag veranderen in Mecachrome-krachtbronnen, maakte Villeneuve de overstap naar het (nieuwe) BAR-team; achteraf gezien misschien wel de grootste fout in zijn loopbaan (tot nu toe). Na een bijna lachwekkend BAR-debuutjaar - Villeneuve en zijn teamgenoten Zonta en Salo scoorden in de met veel bombarie gepresenteerde nieuwe auto welgeteld nul punten - moest de komst van motorenleverancier Honda als vervanging van de waardeloze Supertec uitkomst brengen.

Maar ook met de Honda-voortstuwing wilde het bij BAR allemaal niet vlotten, ondanks twee derde plaatsen (Spanje en Duitsland) die hun kopman vorig jaar uit het vuur sleepte. In 2002 zou het allemaal beter worden, zo deed het team in de aanloop naar deze F1-jaargang een bijna wanhopige poging de moed hoog te houden. Maar na vijf races is BAR, samen met het eveneens door Honda (toeval of niet?) aangedreven Jordan-team de enige puntloze brigade in Ecclestones miljardencircus. Dat Villeneuve gisteren tijdens de door Ferrari gedomineerde eerste trainingsdag voor de Oostenrijkse GP niet verder kwam dan de 21e trainingstijd - zelfs de door niemand echt serieus genomen Minardi-coureur Alex Yoong was sneller - maakte de stemming er binnen de BAR-gelederen niet echt beter op.

"We snakken naar het eerste WK-puntje, maar ik weet niet of ik in Oostenrijk in die behoefte kan voorzien", aldus Villeneuve, die in de afgelopen twee GP's met twee zevende plaatsen niet verder kwam dan de lucht van een WK-punt. "Dit is natuurlijk niet de positie waarop ik mezelf na een trainingsdag wil terugvinden."

Of hij zichzelf ooit terugvindt op foto's aan de hoofdtribune van het naar zijn vader vernoemde GP-circuit in Canada, hangt wellicht nog het meest af van de teamkeuze die hij na dit seizoen maakt. Een revolutionaire opmars van BAR lijkt de eerstkomende jaren immers een utopie en de tijd begint aardig te dringen voor dertiger Villeneuve. Waarbij het nog maar de vraag is welk team zit te wachten op een coureur wiens glorie inmiddels behoorlijk is vergaan.

Spielberg. WK Formule 1, GP van Oostenrijk, vrije training. 1. Barrichello (Bra) Ferrari 1.10,549, 2. Michael Schumacher (Dui) Ferrari 1.10,579, 3. Montoya (Col) Williams 1.10,613, 4. Raikkonen (Fin) McLaren 1.10,657, 5. McNish (GBr) Toyota 1.11,140, 6. Bernoldi (Bra) Arrows 1.11,244.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 11 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.