De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 11 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Ernstig treinongeluk
in buurt van Londen

   
 

LONDEN - Groot-Brittannië is gisteren opgeschrikt door het zoveelste ernstige treinongeluk van de laatste jaren. Bij een treinongeval ten noorden van Londen kwamen zeker zeven mensen om het leven. Ook vielen er tientallen gewonden: van vijftien zwaargewonden verkeren zeker drie mensen nog in levensgevaar.

Gisteravond zaten volgens ooggetuigen nog veel passagiers vast in de wrakstukken. Bovendien zou een aantal op het perron wachtende reizigers onder delen van de trein zijn bedolven. Het ongeval gebeurde met een sneltrein die van het Londense station Kings Cross op weg was naar King's Lynn in Norfolk. Door nog onbekende oorzaak ontspoorden ter hoogte van het station van de plaats Potters Bar drie van de vier rijtuigen van de trein.

Ooggetuigen meldden dat de ontspoorde wagons tegen een viaduct botsten dat vervolgens deels instortte. Een van de wagons kwam terecht op het perron van Potters Bar, waar hij klem raakte onder de overkapping. Volgens een ooggetuige is deze wagon totaal verwoest. "Het lijkt wel of er een bomexplosie heeft plaatsgevonden."

Geprivatiseerd

Het voormalige staatsbedrijf British Rail werd in 1993 geprivatiseerd. Circa 25 privé-ondernemingen mochten het nogal verouderde spoornet gaan exploiteren. Vakbonden en consumentenorganisaties hebben sindsdien herhaaldelijk geklaagd dat er te weinig in de veiligheid van het net werd geïnvesteerd. Zo is er veel kritiek op het sterk verouderde waarschuwingssysteem, dat nog uit de jaren twintig van de vorige eeuw stamt. Het laat locomotieven niet automatisch stoppen als een sein op rood staat. Het is de bedoeling dat het systeem in 2004 wordt vervangen.

Spoorwegnet

In januari kondigde de regering-Blair aan zeven miljard euro in de verbetering van het spoorwegnet te steken. Donderdag kreeg premier Blair nog het verwijt dat er ondanks alle mooie plannen nog niets is terechtgekomen van verbeteringen.

(AP/Reuters)




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 11 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.