De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 10 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Ferrari verlengt contract
met Rubens Barrichello

   
 

SPIELBERG - Met welgeteld één zin maakte Ferrari een eind aan het geruchtencircuit, nog voordat dat daadwerkelijk op gang was gekomen: "Ferrari maakt bekend dat het de overeenkomst met coureur Rubens Barrichello voor de seizoenen 2003 en 2004 heeft verlengd", zo luidde het misschien wel kortste persbericht uit de geschiedenis van het Italiaanse team. Met dat nieuws werd het Grand Prix-weekeinde in Oostenrijk, waar zondag op de A1-ring de zesde WK-race van dit seizoen wordt verreden, in ieder geval verrassend geopend.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (213x284, 8kb)
Rubens Barrichello (Foto: EPA)
De wijze waarop Ferrari het nieuws naar buiten bracht, is tekenend voor de sfeer die dit jaar binnen het met doorgaans toch 'vurige' Italianen gevulde team heerst. Rust straalt uit alle hoeken van de houder van beide Formule 1-wereldtitels - die voor coureur (Michael Schumacher) en constructeur - en het team is er duidelijk bij gebaat die rust niet te laten verstoren. Zeker niet door steeds luider klinkende geruchten dat Rubens Barrichello zich niet langer zou wensen neer te leggen bij een rol als 'tweede coureur' en na dit seizoen de Ferrari-brigade zou gaan verlaten. Vandaar dus het persbericht, dat alle onruststokers de mond snoert, nog voordat het jaarlijks steeds vroeger terugkerende 'silly season' is aangebroken.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (400x526, 73kb)

Voor die onruststokers valt er gelukkig voldoende te babbelen over Bernie Ecclestone, en dan vooral zijn actie om de elf teambazen vandaag in Oostenrijk bijeen te roepen. Hoewel er uiterst geheimzinnig wordt gedaan over deze bijeenkomst van de circusdirecteur en zijn 'raad van elf', twijfelt niemand eraan dat Ecclestone nu dan toch daadwerkelijk over kostenbesparende maatregelen wil praten. Eerder deze week immers gaf de steenrijke Brit al publiekelijk toe dat enkele 'kleinere' F1-teams in serieuze financiële problemen dreigen te raken. De huidige economische situatie in de wereld en de alsmaar stijgende kosten die het peperdure F1-circus met zich meebrengt duwen teams als Minardi en Arrows, maar ook de succesvollere brigades van Sauber en Jordan steeds dieper in de financiële problemen. Ecclestone lijkt zich nu eindelijk te realiseren dat er iets moet gebeuren, wil de duurste sport ter wereld over een paar jaar nog steeds 22 (of 24) bolides in de baan hebben.

Het feit dat Eccelstone alleen de elf teameigenaren heeft uitgenodigd - en dus geen afgevaardigden van bijvoorbeeld motoren- of bandenfabrikanten - gaf gisteren in Oostenrijk flink wat roddelvoer voor het vermoeden dat de grote F1-baas wil praten over wijzigingen in de zogenoemde 'Concorde-overeenkomst'. In deze 'bijbel van de Formule 1', waarin zo ongeveer alle regels met betrekking tot de sport en al haar randverschijnselen nauwkeurig zijn vastgelegd, kunnen slechts veranderingen worden aangebracht als alle elf teambazen daarmee akkoord gaan. En dus is een eventuele wijziging in de Concorde-overeenkomst op voorhand een zeldzaamheid.

Toch zal Eccelstone de elf teambazen vandaag tijdens de topmeeting een aantal voorstellen doen waarmee de geldverslindende F1-activiteiten enigszins aan banden kunnen worden gelegd.

Wie zich in ieder geval geen zorgen over geld hoeft te maken is Michael Schumacher. De best betaalde autocoureur ter wereld is naar Oostenrijk afgereisd om het laatste 'vlekje' op zijn verder ongeschonden blazoen weg te werken: de Grand van Prix van Oostenrijk is de enige GP van de huidige cyclus die de Duitser nog nooit wist te winnen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 10 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.