De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 10 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Merkloze medicijnen goudmijn apotheker

Van onze financiële redactie

   
 

UTRECHT - Het voorschrijven van merkloze geneesmiddelen aan patiënten levert nauwelijks de beoogde maatschappelijke besparingen op. De voordelen blijven hangen bij de apothekers, omdat zij op deze middelen veel meer kortingen en bonussen opstrijken dan op de duurdere merkmedicijnen.

Dat schrijven dr. W. Brouwer, universitair docent, en prof.dr. F. Rutten, hoogleraar gezondheidseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, in Medisch Contact. "Hoe meer merkloze middelen de huisartsen voorschrijven, hoe hoger de winst van de apothekers is." Het beleid van minister Borst van Volksgezondheid werkt daarmee op dit punt niet en is zelfs averechts.

Borst probeert al jaren huisartsen aan te sporen medicijnen op stofnaam voor te schrijven, zodat apothekers daar zelf een merkloos middel bijpassen. Daardoor moeten de totale kosten voor medicijnen omlaag gaan. Maar dat gebeurt onder meer niet omdat de prijzen van de merkloze middelen zijn gestegen. Waren die voorheen nog twintig procent goedkoper, nu is dat nog slechts vier procent.

Geen zin

Oorzaak ligt volgens de auteurs in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (gvs) en de Wet tarieven gezondheidszorg. Daardoor heeft het voor medicijnfabrikanten geen zin de prijzen te verlagen, maar wel kortingen en bonussen te geven aan apothekers om hen over te halen juist hún product te verstrekken.

Bij de merkloze middelen kunnen de kortingen uitkomen op dertig tot vijftig procent. De apotheker brengt op zijn beurt wel de volledige inkoopprijs in rekening bij de zorgverzekeraar, en daarmee de patiënt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 10 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.