De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 10 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Heijmans ontpopt zich
als ware overnamemachine

Van een onzer verslaggevers

   
 

DEN BOSCH - De honger van bouwbedrijf Heijmans naar onderdelen van de failliete Duitse bouwreus Philipp Holzmann is nog lang niet gestild. Eergisteren maakte Heijmans bekend drie onderdelen van Holzmann te hebben overgenomen, samen goed voor een jaaromzet van een kleine €100 miljoen. Maar als het aan bestuursvoorzitter Joop Janssen ligt, is dat nog maar het begin. "Ik wil wel vier keer zoveel uit de Holzmann-boedel", zei hij desgevraagd.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 13kb)
Joop Janssen ...ik wil nog veel meer uit Holzmann-boedel ...
Voor de rest van zijn verlanglijstje denkt Janssen enkele weken nodig te hebben. Hij kijkt daarbij onder andere naar het tunnelbouwbedrijf van Holzmann in Düsseldorf. Ook heeft Janssen belangstelling voor enkele beton-, water- en utiliteitsbouwactiviteiten van het voormalige Duitse bouwconcern. Voor de vastgoedbedrijven heeft de topman geen enkele interesse.

De drie voormalige Holzmann-onderdelen die Heijmans eergisteren inlijfde, zijn het Nederlandse Dubbers Malden en de Duitse bedrijven Franki Grundbau en Grafenwöhr. Ze zijn alledrie winstgevend, maar nog lang niet zo rendabel als de bestaande Heijmans-ondernemingen.

Dubbers Malden bouwt vooral tunnels en bruggen. De onderneming zal ondergebracht worden in de divisie beton- en waterbouw van Heijmans. Heijmans en Dubbers kennen elkaar al een tijdje. Ze werkten samen bij de bouw van de brug over de Waal bij Zaltbommel.

Franki Grundbau uit Hannover verricht werkzaamheden op het gebied van funderingen en betonconstructies. Grafenwöhr is actief in de regio München en doet veel werk voor de Amerikaanse legereenheden in Duitsland.

Volgens de Heijmans-voorzitter zou het wel eens een uitgekiend moment kunnen zijn om in Duitsland te acquireren. Afgelopen jaar viel de bouwproductie in het land nog met 5% terug. Dit jaar blijft het stabiel, zo voorspellen de wijze mannen van het Duitse economische bureau IFO. Vanaf volgend jaar zet het herstel in.

De overnamehonger van de Brabantse bouwer beleefde maandagavond ook al een hoogtepunt. Toen werd de acquisitie van projectontwikkelaar Proper-Stok aangekondigd. Een bedrijf waarvan Janssen verwacht dat het volgend jaar een omzet van €200 miljoen boekt. Maar door de aandacht voor de moord op Pim Fortuyn sneeuwde de acquisitie onder in alle mediageweld.

Hij maakte tijdens de jaarvergadering daarom alsnog van de gelegenheid gebruik om de acquisitie in de schijnwerpers te zetten. "Proper-Stok is een echte winstmaker", riep Janssen uit. "Dat heeft nog niemand in de smiezen." Hij verwacht dat het bedrijf volgend jaar een winst inclusief afschrijving goodwill zal boeken van €0,36 per aandeel. Twee jaar later moet dat zijn gegroeid tot €0,61 per aandeel. Ter vergelijking: per aandeel Heijmans werd vorig jaar een winst van €3,28 behaald.

Heijmans heeft als doelstelling om in 2006 een omzet te boeken van €5 miljard. Met alle overnames wil het bedrijf zich ontwikkelen tot Europese speler. Janssen kijkt daarbij allereerst naar acquisitiekansen in Duitsland en Nederland.

Verwacht wordt echter dat Janssen eerder dan in 2006 afscheid neemt van Heijmans. Hij beloofde na zijn vertrek een boekje open te doen over de bouwwereld. Hij zal daarin 'Den Haag' niet sparen. "Het ontbreekt daar aan moed", vindt hij.

Ook op andere punten maakte hij zich dik. Zo vindt hij het onbegrijpelijk dat er door de Nederlandse overheid nog steeds zoveel wordt geïnvesteerd in het spoornet. "Dat is een techniek die stamt uit 1830. Een modern bedrijf zou nooit investeren in zulke oude technologie, als er inmiddels zovele alternatieven zijn."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 10 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.