De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 6 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Feestje Albers begint in de grindbak

door Coo Dijkman

   
 

ZOLDER - Norbert Haug, de chef van Mercedes' autosportactiviteiten, hield de preek tot zijn keurkorps kort en simpel. 'Aankomen en op de baan blijven' luidde zijn boodschap voor aanvang van de DTM-race op de Belgische Omloop van Terlamen ofwel het circuit van Zolder. Ogenschijnlijk lijkt dat een banale opdracht die elke weldenkende had kunnen verzinnen, maar de omstandigheden om te racen waren dermate slecht dat Haug volstrekt gelijk had met zijn commando. Door onophoudelijke regenval was het asfalt immers in verraderlijk 'zwart ijs' veranderd waarop heel makkelijk verstrekende schuivers gemaakt konden worden.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 15kb)
Christijan Albers gaat met zijn Mercedes in de fout op Zolder.
Dat de twee Nederlandse coureurs in het prestigieuze Deutsche Tourenwagen Masters uiteindelijk geen gehoor konden geven aan Haugs vermaning werd Christijan Albers en Patrick Huisman na afloop nauwelijks kwalijk genomen. Zij hadden namelijk geen patent op pirouettes, laat staan crashes (de Belg Olivier). Haug gaf beiden zelfs een compliment voor hun prima optreden, ondanks dat Albers zich in de grindbak boorde die eerder door Opel-koploper Tomczyk was omgeploegd en Huisman vanwege remproblemen letterlijk moest aanmodderen.

Waar Huisman baalde omdat hij de rembalans in zijn Mercedes-Benz CLK maar niet goed kreeg en met een twaalfde plaats genoegen moest nemen, vierde Albers gisteravond bij zijn manager in Breda een gepast feestje. Met de zesde plaats had hij zijn eerste DTM-punt gescoord. Daar zag het in eerste instantie niet naar uit toen hij bij het aanremmen voor de chicane achter de pits de macht over het stuur verloor. De 23-jarige Larenaar strandde in de grindbak en vervloekte zichzelf.

Omdat zijn wagen op een gevaarlijke plek stond werd code rood (en meteen einde race) aangegeven. Dat betekende dat de stand van de voorgaande ronde bepalend was en toen reed Albers op een knappe zesde plaats; achter de superieure Audi's en sterke Opels als tweede Mercedes en eerste coureur met de 2001-versie. "Ik weet nog steeds niet hoe dat kon gebeuren. Kwam het door een stomme Christijan Albers of doordat de band van de velg afliep? Maar eigenlijk doet het niet meer toe. Het belangrijkste is dat ik het eerste punt binnen heb en dat is in dit veld niet zo gemakkelijk. Het was nu of nooit", sprak Albers uiterst voldaan.

Zijn teambaas Keke Rosberg, de oud-wereldkampioen in de Formule 1, maakte er ook geen punt van. Hoewel hij de stranding van Albers eigen schuld vond, roemde hij hem tegelijkertijd in het bijzijn van Haug. "Ik heb toen maar meteen toegegeven dat Norbert mij afgelopen winter op mijn donder heeft gegeven. Ik moest me van hem meer concentreren op de DTM en niet alleen op de Formule 1. Dat heb ik goed in mijn oren geknoopt. Vanaf het begin van het seizoen zijn we met het team goed bezig geweest. De beloning is dit resultaat", vertelde de jonge coureur.

De oudere Huisman (33) wiens vader, broer, vrouw en kinderen getuige waren van een sterk weekeinde van 'De Lange', keerde daarentegen met lege handen naar Twente terug. Terwijl het er zo perspectiefrijk uitzag voor Patrick. Niet alleen had hij zich goed geweerd in de tijdtraining (10e en 3e Mercedes), reed sterk in de kwalificatierace (7e) en lag zesde en dus in de punten in de 'Wertungslauf' (hoofdrace) voordat hij van de baan schoot. En dat ondanks de verplichte pitstop, die evenals in de openingsrace in Hockenheim weer niet vlekkeloos verliep omdat het team de achterband niet snel genoeg monteerde. "Daar heb ik goed de klere over in. Ik baal als een stekker. Haug was tevreden, maar met mijn team moet ik nog eens een hartig woordje spreken. In Hockenheim had ik al problemen met de rembalans. Toen dacht ik dat het aan mij lag omdat het je eerste race van het seizoen is, maar nu weet ik beter. Ik heb al tegen het team gezegd dat het voor mij op deze manier niet meer hoeft", aldus een verbitterde Huisman die meer had verdiend.

De organisatoren op Zolder hadden dat ook. Slechts 13.000 toeschouwers over het gehele weekeinde kwamen opdagen voor de terugkeer van de DTM naar België. Lucia Beliën, de charmante echtgenote van de circuit-manager, wist gistermorgen meteen dat het evenement publiek en geld zou gaan kosten toen zij uit het raam keek en de stromende regen zag.

Zolder (Bel). Deutsche Tourenwagen Masters. Kwalificatierace: 1. Aiello (Fra) 7 ronden in 16.12,876 (gem. 103,015 km/u), 2. Ekström (Zwe) op 1,885 beiden Abt-Audi TT-R, 3. Bartels (Dui) 4,659 Opel Astra V8 Coupé, 7. Huisman (Ned) 17,165, 13. Albers (Ned) 34,691, beiden Mercedes-Benz CLK-DTM 2001. Hoofdrace: 1. Aiello 21 ronden in 41.09,411 (gem. 121,754 km/u), 2. Abt (Dui) Abt-Audi TT-R 1,950, 3. Schneider (Dui) Mercedes-Benz CLK-DTM 2002 7,913, 4. Ekström 13,872, 5. Scheider (Dui) Opel Astra V8 Coupé 19,265, 6. Albers 26,711, 12. Huisman 42,477.

Stand na 2 races: 1. Aiello 25 punten, 2. Ekström 12, 3. Schneider 7, 4. Abt 6, 5. Alesi (Fra), Scheider 4, 7. Tomczyk (Dui) 3, 8. Albers, Wendlinger (Oos) en Bartels 1.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 6 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.