SANTIAGO - Heineken heeft in Argentinië een flinke tegenslag opgelopen. De Braziliaanse bierbrouwer AmBev - eigenaar van onder meer de merken Brahma en Antárctica - heeft een belang van 36% genomen in de Argentijnse Quilmes biermaker, onderdeel van de Bemberg Groep. Hiermee heeft AmBev 's lands grootste bierbrouwer de loef afgestoken.

|
Heineken heeft weer de boot gemist
|
Heineken heeft een belang van 15% in de Argentijnse brouwer en heeft er nooit een geheim van gemaakt dit aandeel in de toekomst te willen vergroten. Een woordvoerder van Heineken zegt het daarom ook "jammer" te vinden dat de Braziliaanse concurrent er met de Argentijnse buit vandoor is gegaan. "We hadden graag willen uitbreiden in Latijns Amerika en dat wordt met deze deal een stuk moeilijker", erkent de woordvoerder. "Nu moeten we ons concentreren op het verder promoten van het merk Heineken in die regio." Het bier van het Nederlandse concern wordt in licentie gebrouwen door Quilmes en Kaiser. Het is de tweede keer in korte tijd dat Heineken een teleurstelling moet verwerken in Zuid-Amerika. De brouwer zag in maart het Braziliaanse Kaiser voor zijn neus weggekaapt door de Canadese brouwer Molson die het concern vervolgens liet fuseren met zijn Braziliaanse dochter Bavaria. Heineken kreeg wel een belang van 20% in de nieuwe combinatie.
Met de transactie is een bedrag van bijna $600 miljoen gemoeid. De Brazilianen legden $346 miljoen aan contanten op tafel en dragen daarnaast hun brouwerijen in Argentinië, Uruguay, Paraguay en Bolivia over aan Quilmes.
Maar volgens de Argentijnse brouwer is de prijs niet de doorslaggevende factor geweest. Quilmes heeft langer dan twee jaar gezocht naar een buitenlandse partner. Directeur Agustín García Mansilla verklaarde gisteren in Buenos Aires dat uiteindelijk voor AmBev is gekozen vanwege de grote overeenkomsten tussen de Braziliaanse en Argentijnse markten
De Quilmes-directeur zei dat een akkoord met Heineken louter van financiële aard zou zijn geweest. "Als bedrijf zijn onze financiën reeds goed op orde. Het was daarom een stuk interessanter om een partner te zoeken met wie we een dominante positie in de markt konden krijgen. En in het kader van dat streven was AmBev de betere kandidaat", aldus Mansilla. Vorig jaar waren AmBev en Quilmes nog verwikkeld in een hevige prijzenslag.
De beide bedrijven hebben tezamen 83% van de Argentijnse biermarkt in handen. Quilmes produceerde vorig jaar 12,3 miljoen hectoliter bier terwijl AmBev in Brazilië ongeveer vijf keer zoveel op de markt bracht.
Volgens de Quilmes-directeur blijft de Bemberg familie volledige zeggenschap over het bedrijf houden, maar heeft zij tot 2009 de gelegenheid om haar 53% van de preferente aandelen om te zetten in een minderheidsbelang van een eventuele combinatie AmBev-Quilmes.