DEN HAAG - Demissionair staatssecretaris Monique de Vries (Verkeer en Waterstaat) ziet voorlopig niets in een versnelde liberalisering van de Nederlandse postmarkt. "We moeten niet voor de troepen uitlopen. Eerst zullen de ons omringende landen stappen moeten ondernemen om hun postmarkt toegankelijk te maken voor concurrentie. Er moet wel sprake zijn van een gelijk speelveld. Het is een kwestie van gelijk oversteken", zei ze gisteren in een reactie op plannen van Opta, de toezichthouder op het gebied van de post- en telecommarkt.
|
Topman Peter Bakker vindt dat TPG altijd al ver onder de door de overheid maximaal gestelde tarieven is gebleven.
|
Opta wil dat er zo snel mogelijk een einde komt aan het postmonopolie van TNT Postgroep (TPG) in Nederland. Er is volgens voorzitter Jens Arnbak geen reden meer om het resterende postmonopolie van TPG te handhaven. Dat monopolie geldt nu nog voor brieven en poststukken van minder dan 100 gram. Arnbak stelt echter in zijn boekwerk 'Visie op de markt', dat hij gisteren aan de staatssecretaris aanbood, daar zo snel mogelijk van af te stappen.
Net als bij het vrijgeven van de telecommunicatiemarkt zou wat hij noemde "stevige concurrentie" veel voordelen voor de consument opleveren. Tot nu toe is alleen de Zweedse markt volledig geliberaliseerd. In Engeland worden de eerste stappen in die richting gezet.
Waarschijnlijk zullen echter pas vanaf 2007 uniforme afspraken binnen Europa gelden. Want volgens de Opta-voorzitter treuzelen enkele landen niet alleen met de liberalisering van hun postmarkt, ook wordt er door een aantal bewust tegengewerkt. In landen als Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk gelden dan ook nog steeds veel hogere grenzen voor het monopolie op brieven en poststukken dan in Nederland: van 200 gram (Duitsland) tot 350 gram (de overige drie).
Om de concurrentie te bevorderen zouden volgens Arnbak derden toegang moeten krijgen tot het netwerk van TPG. "In tegenstelling tot de nieuwe toetreders op de postmarkt beschikt TPG al over een modern en landelijk dekkend netwerk. Een dergelijk netwerk valt op korte termijn niet rendabel door nieuwe toetreders te kopiëren. De (aanvankelijk) vaak beperkte omvang van de activiteiten, en daarmee de langere terugverdientijd, vormt voor nieuwe toetreders een drempel voor investeringen", meent Opta.
Daarom zou er een 'menukaart voor toegang' moeten komen, denkt de toezichthouder. "Een marktpartij moet per zending kunnen beslissen op welk punt van het netwerk van TPG ingestoken wordt: bij de brievenbussen, de postkantoren, de sorteercentra of bij de postbode." Bart Stomphorst, directeur van het particuliere postbedrijf Sandd (Sort and Deliver) juicht dit toe. "We doen nu al veel samen met TPG op het gebied van post van bedrijven naar consumenten. Die markt groeit enorm."
Dat TPG een efficiënt werkend bedrijf is, kan volgens Opta ook betekenen dat er wat aan de posttarieven wordt gedaan. Die moeten dan omlaag. "Mogelijk bovenmatige rendementen vloeien niet terug naar de consumenten. Het is echter nooit het doel geweest om het wettelijke postmonopolie te laten gebruiken voor het genereren van bovenmatige winsten voor aandeelhouders dan wel voor het financieren van een expansiestrategie op de vrije markt", zegt Arnbak.
TPG liet gisteravond weten niets nieuws te hebben gelezen in het Opta-rapport. "TPG is altijd al voorstander geweest van een versnelde liberalisering van de postmarkt in Nederland, met inachtneming van wat er in de rest van Europa gebeurt op dit gebied", aldus het postbedrijf.
Verder is TPG het niet eens met Opta dat het vrijmaken van de postsector in ons land achterloopt. "Opta erkent in haar jaarverslag dat de Nederlandse postmarkt tot de voorlopers op het gebied van liberalisering behoort", stelt het bedrijf. TPG denkt verder dat het toelaten van concurrenten op zijn netwerk onmogelijk zal zijn. Ook spreekt de onderneming tegen te hoge tarieven te stellen. "De Nederlandse brief van €0,39 heeft de beste prijs-kwaliteit verhouding in Europa", meldt TPG-topman Harry Koorstra.
De Opta heeft veel lof over de resultaten van het vrijgeven van de telecommunicatiemarkt. Dat heeft de welvaart aantoonbaar vergroot, zegt Arnbak. De liberalisering van die markt scheelt de consument volgens hem tot nu toe €83 voor de vaste telefoon. "In totaal is dit een welvaartswinst van bijna een half miljard euro. Als alle consumenten nu zouden overstappen op carrier selectie zou dit in 2002 ten opzichte van de situatie in 1998 zelfs een potentieel bedrag zijn van ruim €9.890 miljoen, dat aan de maatschappij terugvloeit", stelt Opta. Bij carrier selectie wordt gebeld via een bedrijf (zoals Tele2 en One.Tel) dat bij de grote telecomconcerns massaal - en daardoor goedkoop - 'telefoontikken' heeft ingekocht.
De wankele positie waarin KPN verkeert en de daaraan gerelateerde ingestorte beurskoers hebben volgens de Opta niets te maken met de liberalisering van de markt, maar met de ambities om in het buitenland te expanderen.