De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 2 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Legaal autoracen in Drachten
   
 

door Bart Olmer DRACHTEN - In de strijd tegen het illegaal autoracen op de openbare weg komt het stadsbestuur Drachten met een unieke remedie: legaal racen tijdens weekeinden op een kleine, amper gebruikte landingsbaan voor vliegtuigen bij Drachten. De gemeente wil hiermee een einde maken aan de aanhoudende straatraces, die voor gevaarlijke taferelen en een hoop onrust zorgen in de gemeente Smallingerland. De afgelopen maanden speelden politie en racers avondenlang een kat-en-muis-spel met als inzet straatracepartijen.

De legale raceavonden zijn de opmerkelijke uitkomst van lange onderhandelingen tussen de gemeente, de illegale straatracers, de politie en de stichting Dutch Hot Road Association. De stichting organiseert de legale races en zorgt voor de veiligheid op de baan. Deelnemers kunnen met hun eigen auto verschijnen. De gemeente geeft hiermee toe aan de grote druk van de lokale jeugd om te mogen racen met hun snelle bolides.

Voorlopig worden eerst, bij wijze van proef, drie races georganiseerd op de airstrip ten oosten van de N31, de weg tussen Leeuwarden en Drachten. De races duren van zes uur 's avonds tot middernacht. Het eerste evenement wordt gehouden in het weekend van vrijdag 21 en zaterdag 22 juni. Op vrijdag 5 juli en vrijdag 2 augustus volgen de andere try-outs. Omdat de landingsbaan tussen de weilanden ligt, wordt gewacht tot na het broedseizoen.

De organisatie is nadrukkelijk zélf verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid op het terrein. De politie zorgt voor de verkeersafwikkeling naar en van de baan. Tevens gaan agenten de racers voorlichten over verkeersveiligheid. Na de drie proefraces wordt bekeken of deze racebaan een permanent karakter krijgt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 2 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.