De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 1 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Pelotons NS'ers in
trein tegen agressie

Van onze Rotterdamse redactie

   
 

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen zetten sinds kort grote groepen conducteurs in als wapen tegen criminaliteit en agressie. Op gezette tijden zien reizigers op risicolijnen minstens acht conducteurs tegelijk instappen, die elkaar moeten beschermen tegen de agressie van zwartrijders en die de passagiers moeten beschermen tegen diefstallen.

De groepen treden meestal op als actuele ontwikkelingen dat nodig maken. Zo stapte gisteren op station Schiphol zo'n speciaal team in, omdat in het weekeinde twee conducteurs op de lijn Schiphol-Amsterdam v.v. waren mishandeld en omdat dat vorige week een vrouwelijke collega ook al was overkomen.

Amsterdam

Op de lijnen rond Amsterdam hebben conducteurs en reizigers al maandenlang last van onbeschaamd agressieve jongeren, van doorgaans Marokkaanse origine. Ze opereren altijd in groepen. Vooral in het gedrang bij het in- en uitstappen worden reizigers bestolen van kostbare bezittingen. Daarbij worden geraffineerde trucs gebruikt.

Andere risicolijnen zijn Rotterdam-Hoek van Holland, Den Haag-Zoetermeer en Lelystad-Amsterdam. Op die trajecten wordt veel gevochten en vernield en worden andere passagiers bedreigd.

De inzet van acht tot tien man sterke groepen conducteurs vloeit voort uit een tweetal projecten van de Nederlandse Spoorwegen: het 'proces bijzondere taken' en het project 'veelvoorkomende criminaliteit'. Dit weekeinde werd daarover gepubliceerd in het NS-blad De Koppeling.

In het weekeinde kreeg de NS toevallig opnieuw te maken met vernielingen op een van de risicolijnen, Lelystad-Amsterdam. Een grote groep jongeren richtte zaterdagmorgen vernielingen aan in een van de vroege treinen die uit Lelystad vertrok. Kennelijk waren ze uit geweest in Lelystad.

De vernielingen deden zich kort na vertrek voor. De machinist van de trein besloot daarom terug te rijden naar Lelystad en de komst van de politie af te wachten met gesloten deuren.

Van de vijftig lastige jongelui werden er tien gearresteerd. Politiemensen bleven aan boord tot de trein zijn eindbestemming had bereikt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 1 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.