AMSTERDAM - IMG Holland is niet meer. Gingen de internetactiviteiten van het handelshuis eerder al naar concurrent Binck, nu is ook het restantje broker-activiteiten verkocht, aan commissionair Eureffect. IMG-chairman André van Eerden kan met pensioen.
De overname door Eureffect is met ingang van 1 april. "Het is beslist geen grap", stelt Dennis van Geel, directeur van Eureffect desgevraagd. Hoe het zit met de nieuwe partner die Van Eerden begin februari aankondigde met het Franse Curvalue zou IMG Holland weer 'stevig' gaan groeien weet Van Geel niet. "Dat lijkt me meer een vraag voor de heer Van Eerden." En die was gisteren natuurlijk weer niet bereikbaar voor commentaar.
In eerste instantie neemt het 'middelgroot' commissionairshuis Eureffect alleen de nog ongeveer 900 resterende klanten van IMG Holland over. In een later stadium wordt dan gekeken hoe de organisatie IMG er werken nog twaalf mensen kan worden ingepast in de structuur van Eureffect, legt Van Geel uit. "De kans is heel groot dat alle personeelsleden van IMG meekunnen."
|
IMG-chairman Andre van Eerden (rechts) kan met pensioen.
|
Wat Eureffect voor het restje IMG Holland betaalt, wil Van Geel niet zeggen. Begin februari legde concurrent Binck Brokers voor de internetactiviteiten van IMG niet meer dan EUR1,7 miljoen op tafel.
De activiteiten die Eureffect overneemt, zijn traditionele adviesdiensten op het gebied van effectentransacties en vermogensbeheer. Eureffect heeft zelf 'zo'n 600' klanten en krijgt er door de overname dus anderhalf keer zoveel bij. De internettak van IMG had tussen de 4000 en 5000 rekeninghouders, bleek eerder al.
Voor mede-oprichter Van Eerden komt met de verkoop van het laatste stukje IMG een definitief einde aan een Europese droom. Als eerste bood de broker zijn klanten in 1996 de mogelijkheid om aandelen te kopen én verkopen via het internet. Om de ambitieuze groeiplannen in Europa te financieren, IMG wilde één van de grootste Europese online beleggingshuizen worden, zou op termijn zelfs een gang naar de beurs gemaakt kunnen worden.
Het liep allemaal wat anders. Doordat niet geïnvesteerd werd in het ordersysteem bij IMG Holland werden online orders tot het laatst toe nog gewoon handmatig overgetikt in het handelssysteem en nieuwkomers wél konden beschikken over de meest recente technologie op dat gebied, kon de concurrentie tegen lagere tarieven klanten bij IMG wegsnoepen. De leeglopende internet bubble deed de rest: toen Van Eerden nieuwe investeerders nodig had, kon hij ze niet meer vinden.
In een interview met deze krant gaf Van Eerden zijn falen eerder dit jaar ronduit toe. "Het is gewoon mislukt." Toen klonk het echter nog strijdvaardig dat de niet-internetactiviteiten met de hulp van een nieuwe partner Curvalue stevig moesten gaan groeien. Deze Franse market maker zou op 15 maart een 50%-belang nemen in IMG Holland in afgeslankte vorm, voor enkele miljoenen guldens. Ook in die opzet blijkt Van Eerden nu niet geslaagd.
• André van Eerden (r) tijdens de Dutch Open. Het ziet er naar uit dat de mede-oprichter van IMG Holland extra krijgt voor partijtjes golf. FOTO: PETER ZONNEVELD