Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
ma 26 maart 2001  
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Vader en zoon Bleekemolen via Monza weer naar Monaco

Van onze Telesportredactie

   
 

AMSTERDAM - Slechts twee van de vijf Nederlandse deelnemers aan de Europese Renault Clio Sport V6 Trophy hebben zich op het circuit van Monza weten te plaatsen voor het jaarlijkse hoogtepunt, de race in het voorprogramma van de Grand Prix van Monaco. Alleen vader Michael en zoon Sebastiaan Bleekemolen zullen in het prinsdom op 26 en 27 mei acte de presence geven. De schifting geschiedde op basis van de beste dertig van de 66 (!) trainingstijden op Monza.

Coen Vink die vorig jaar op het Italiaanse circuit verraste door er de openingsrace te winnen, was minder gelukkig. Doordat hij 1/1000 van een seconde te kort kwam, is hij nu eerste reserve voor Monaco. Meindert van Buuren en Jeroen Reijntjens kunnen de Monegaske Grand Prix eventueel thuis achter de buis bekijken.

Hoewel Sebastiaan Bleekemolen met een tweede trainingstijd de beste uitgangspositie van een Nederlander in de korte historie van de V6 Trophy verwierf, lag hij al in de eerste ronde naast de baan. "In de snelle bocht Parabolica brak de wagen aan de achterkant uit, maar ik kon niet tijdig corrigeren. Het was mijn eigen schuld", erkende hij. Bleekemolen senior verloor zijn kans op het erepodium ook al in de eerste ronde, toen hij na de start moest uitwijken voor een blokkerende tegenstander. Vanaf de zestiende plek kwam hij knap terug tot dezelfde zevende positie als waarop hij van start ging. "Het was weer een rospartij, maar leuk voor het publiek. Toch heb ik het naar mijn zin gehad", aldus Michael Bleekemolen.

* Didier Auriol stond achttien maanden 'droog', maar de Fransman kon na afloop van de Rally van Catalonië eindelijk zijn dorst lessen met de champagne voor een winnaar. Hij won de vierde ronde van het wereldkampioenschap en om het succes van Peugeot nog groter te maken eindigde zijn teamgenoot Gilles Panizzi als tweede. De laatste keer dat Auriol succes in het WK had dateert van 1999 toen hij de China-rally op zijn naam schreef.

Auriol profiteerde van een tijdstraf van koploper Philippe Bugalski wiens Citroën Xsara werd geplaagd door een koppelingsprobleem en daardoor te laat uit het servicegebied vertrok en ook te laat aan de start van een proef verscheen. De voorlaatste van de achttien proeven werd even afgesloten voor een ambulance, nadat een toeschouwers een hoofdfractuur opliep bij een val van een helling.

Titelkandidaten Marcus Gronholm en Colin McRae gingen weer met lege handen naar huis. Op de openingsdag staakten zij de strijd. De rijders krijgen nu vijf weken rust. De volgende rally start op 3 mei in Cordoba (Argentinië).

Monza (Ita). Renault Clio Sport V6 Trophy, eerste race: 1. Rangoni (Ita) 12 ronden in 25.42,867, 2. Andersson (Zwe) 2,690, 3. Ciro (Ita) 2,861, 7. M. Bleekemolen (Ned) 11,237.

Lloret de Mar (Spa). Rally van Catalonië, vierde ronde WK. Eindstand na 18 proeven: 1. Auriol-Giraudet (Fra) Peugeot 206 3.40.54,7, 2. Panizzi-Panizzi (Fra) Peugeot 206 op 23,2 seconden, 3. Makinen-Mannisenmaki (Fin) Mitsubishi Lancer 1.01,4, 4. Bugalski-Chiaroni (Fra) Citroën Xsara 1.25,7, 5. Loix-Smeets (Bel) Mitsubishi Carisma GT 2.16,7, 6. Sainz-Moya (Spa) Ford Focus 2.35,7, 7. Delecour-Grataloup (Fra) Ford Focus 2.43,7, 8. Burns-Reid (GBr) Subaru Impreza 3.02,8, 9. Jean-Joseph-Boyere (Fra) Peugeot 206 4.59,3, 10. Thiry-Prevot (Bel) Skoda Octavia 6.03,9. Stand rijders: 1. Makinen 24 punten, 2. Sainz 17, 3. Rovanpera (Fin) Peugeot, Auriol 10, 5. Delecour 8. Merken: 1. Mitsubishi 39 punten, 2. Ford 21, 3. Peugeot 20, 4. Hyundai 8, 5. Subaru 7, 6. Skoda 6.




 


ma 26 maart 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.