AMSTERDAM - Newconomy-participatie A.L.S. is afgelopen donderdag failliet verklaard. Deze logistieke dienstverlener kon geen aanvullende financiering meer krijgen van de internetinvesteerder, die zeer krap bij kas zit. Het is de eerste keer dat een partner uit het Newconomy-netwerk kopje onder gaat.
|
Maurice de Hond. (Foto: ANP)
|
A.L.S.-directeur Edward Valks steekt niet onder stoelen of banken dat zijn bedrijf forse schade heeft ondervonden van de permanente turbulentie bij Newconomy. Hij beschouwt zich zelf als slachtoffer van de malaise rond het beursfonds. "Toen berichten de omloop deden dat slechts een op de vijf participaties het uiteindelijk zouden halen, werd ons regelmatig gevraagd: horen jullie daar ook bij? Potentiële klanten werden kopschuw. Sommigen haakten af."
Een ander gevolg van de problemen rond Newconomy was dat A.L.S. geen nieuwe kapitaalinjectie zou kunnen krijgen. Volgens Valks zouden investeerders hiervan af hebben gezien, omdat ze indirect geen betrokkenheid wilden met Newconomy.
Valks zegt dat A.L.S. vorig jaar veel geld in software-ontwikkeling heeft gestoken op aandrang van Newconomy als 30 procent aandeelhouder. "Het moest allemaal snel", aldus de directeur. In december 1999 stapte Newconomy in het Culemborgse bedrijf dat op dat moment al bijna vier jaar bestond. Maar toen opnieuw bijgesprongen moest worden, had Newconomy geen geld meer voor een vervolgfinanciering. Een groot deel van het verlies van 1,1 miljoen over 2000 zou met die software-ontwikkeling te maken hebben (aanloopverliezen).
Daarnaast liep de post oninbare vorderingen snel op door omvallen van een aantal afnemers. A.L.S. biedt logistieke maatwerksoftware aan voor e-commerce. Valks: "Klanten als de Boodschappenlijn.nl, Domega en Thole-Bojoh.com zijn echter omgevallen."
Edward Valks denkt betere kansen te hebben als A.L.S. uit de Newconomy-familie stapt en een doorstart maakt. Hij zegt daarover met verschillende financiers in gesprek te zijn. A.L.S. wil zich voortaan beperken tot de advisering op logistiek gebied. Hiervoor zijn nog opdrachten tot het eind van het jaar, aldus Valks. De logistieke activiteiten waaronder voorraadbeheer, worden niet meer voortgezet. De meeste klanten gaan over naar de logistieke dienstverlener eCom-Factory.